Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Olsen
Blå kærhøg eller? (Læst 906 gange) Postet d. 06-08-11 kl. 12:59
Svævende over Annisse Nord så jeg en rovfugl jeg ikke helt kan bestemme.

Ved søgning på billeder ligner det en Blå Kærhøg - lys underside og det mørke på vingerne er også præcist som billederne.

Dog er jeg ret sikker på at halen var mørkere end resten af kroppen og det harmorer ikke med billedet af blå kærhøg.

Jeg så kun fuglen nedefra.

Findes der andre rovfugle med farver som blå kærhøg, men med mørkere halefjer??

Eller kan det være lyset som snød mig og at halen reelt var lys som resten af kroppen?

.

PS: Der var ingen typiske musvåge-knoer og størrelsen var mindre, samt at den fløj lavere end musvåger normalt gør herude.

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#1 Kommentar postet d. 06-08-11 kl. 13:27. Emne: Blå kærhøg eller?
Har du set på Hedehøg, de ligner hinanden.

Mvh. Bent.

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#2 Svar postet d. 06-08-11 kl. 13:39. Emne: Blå kærhøg eller?
Umiddelbart vil jeg sige, det er langt mere sandsynligt at du har set en Rørhøg (frem for både Hedehøg og Blå Kærhøg), han: - se linket HER

Rørhøge fouragerer typisk ret lavt over terrænet.

Prøv evt. at tjekke rørhøgene i Galleriet.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Sydney Jensen
#3 Kommentar postet d. 06-08-11 kl. 13:52. Emne: Blå kærhøg eller?
Ja, Rørhøg lyder mere sandsynligt. Yngler tæt på Annisse der hvor Pøleåen løber ud i Arresø.

Besvar | Kommentér

Finn Olsen
#4 Kommentar postet d. 06-08-11 kl. 14:00. Emne: Blå kærhøg eller?
Nu kender jeg rørhøgen fra Arresø og området omkring pøleå som der nævnes.

Den sete fugl var meget anderledes end rørhøg, han.

Jeg er helt sikker på der intet rød/brunligt var på kroppen, men kan der findes varianter af rørhøg som er helt lys på kroppen skal jeg ikke afvise det...

Jeg er godt klar over at det ikke er normalt at se Blå Kærhøg på dette tidspunkt af året, men jeg kan da se der HAR været sommer-observationer i området før.

Jeg vil ikke afvise rørhøg, men savner billeder af en han-rørhøg med helt lys krop.

.

Besvar | Kommentér

Finn Olsen
#5 Kommentar postet d. 06-08-11 kl. 14:18. Emne: Blå kærhøg eller?
Nu har jeg kigget alle billeder af rørhøg, han, igennem her og på netfugl.

Der er ingen billeder af rørhøg, han, der viser den helt lyse krop.

Fuglen fløj tæt og lavt over huset, så jeg ville uden tvivl have set hvis der havde været noget mørkt/rødt/brunt på kroppen.

Samtidig har jeg set flere billeder af blå kærhøg hvor lyset kan snyde og halen se mørkere ud end kroppen.

.

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#6 Svar postet d. 06-08-11 kl. 14:41. Emne: Blå kærhøg eller?
De lyseste individer hos adult han Rørhøg, kan vitterlig være helt sølvgrå og med tydelige sorte vingespidser.

Her er noget, der snerper lidt derhen efter: - se linket HER Som KMO bemærker, skal vi nok vænne os til at Rørhøgen er en af de mest variable hjemlige rovfugle.

Og her igen, måske i endnu højere grad, en fugl man må kalde en meget gammel han: - se linket HER Læs for øvrigt KMOs kommentarer under fotoet.

Vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Olsen
#7 Kommentar postet d. 07-08-11 kl. 00:27. Emne: Blå kærhøg eller?
Med de sidste billeder af rørhøg er jeg overbevist.

Så kan det vist ikke kommes nærmere det jeg selv så - når nu Blå kærhøg åbenbart kan forveksles med gammel/MEGET-lys rørhøg.

Tak for opklaringen.

(gad vide hvorfor jeg ikke kunne se disse billeder fra netfugl første gang jeg søgte billeder af rørhøg?)

.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator