Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Nilsson
overnatnings steder for kragefugle (Læst 1225 gange) Postet d. 29-11-06 kl. 11:15
Jeg prøver igen da jeg tror jeg har formuleret mig forkert, det jeg søger er de største overnatnings steder for kragefugle.

"jeg vil gerne vise min søn de store kolonier af råger og andre sorte fugle jeg husker fra min barndom. Er der nogle der kan rådgive om hvor jeg finder de største kolonier helst sjælland men fyn/jylland er også fint bare der er noget at opleve.

tusind tak"

Kommentér

Sebastian Klein
#1 postet d. 29-11-06 kl. 11:36. Emne: overnatnings steder for kragefugle
En af Danmarks største overnatningssteder for kragefugle findes vist nok ved Odense Universitet. Jeg har ikke selv været der, men det skulle vist være ganske imponerende.

Kommentér

Kurt Christensen
#2 postet d. 29-11-06 kl. 12:06. Emne: overnatnings steder for kragefugle
Hej Morten

Se under "Rågekolonier" !

MVH

Kurt

Kommentér

Lars Thomas
#3 postet d. 29-11-06 kl. 18:20. Emne: overnatnings steder for kragefugle
Området omkring Næsseslottet ved Furesøen var ihvertfald for nogle år siden et godt kragefugleovernatningssted. Jeg ved dog ikke om det stadig forholder sig sådan. Til gengæld ved jeg at Færgelunden ved Frederikssund er et godt sted. Der så jeg omkring 1000 kragefugle i en enkelt stor flok fra en forbikørende bus for et par uger siden.

Lars Thomas

Kommentér

Henrik Kaufmann Sørensen
#4 postet d. 04-12-06 kl. 20:30. Emne: overnatnings steder for kragefugle
Du nævnte ikke Bornholm, men jeg vil da alligevel sige, at der i skoven lige S for Hasle er en kendt stor råge-overnatningslokalitet.

På Sjælland oplevede jeg i oktober en ret stor "sværm" i Hillerød. De kredsede over træerne ved Fredriksborg Slot (nær P-pladsen ved indgangen til slottet).

Kommentér

sanne busk
#5 postet d. 04-12-06 kl. 20:50. Emne: overnatnings steder for kragefugle
Hej

Jeg husker 3 dage på Maribo camping for 3 år siden. Det var med morgen og aften træk af Allike/Råger fugle. Der var mange... som jeg husker det i 1000 tals... måske hukommelsen overdriver lidt...smil!

Vh Samme

Kommentér

Johnny Hedegaard
#6 Kommentar postet d. 13-12-08 kl. 12:23. Emne: overnatnings steder for kragefugle

I Vejle kommune, Pedersholm Skov, samles angiveligt 5-6.000 kragefugle til fælles overnatning.

I København kan jeg anbefale yderkanten af Amager Fælled. På strækningen mellem Mestrostationen Islands Brygge og DR-byen samles hver aften ca.½-1 time før solnedgang en tusindtallig sortfugle flok: krager, alliker, råger. De sidder overalt: på byggepladsens jordbunker, i kranerne, på tagryggene for pludselig at lette og sværme henover og siden slå sig ned i de høje træer bag Islands Bryggeskolen.

At stille sig på stien under træerne, høre den infernalske larm, se himlen sort af fugle; det skal og kan opleves. 10 minutter fra Rådhuspladsen.

Johnny H.

P.S. Et link til radioudsendelse, Natursyn, om kragefuglenes vinterliv:

- se linket HER

Kommentér

Allan Haagensen
#7 Kommentar postet d. 13-12-08 kl. 12:34. Emne: overnatnings steder for kragefugle
Søndersø, Værløse har en meget stor overnatningsplads for Kragefugle. Der kan være over 5000 ex. i den sydlige del af søen.

Du søgte vist Råge-kolonier.

I Ballerup er der en pænt stor koloni nær Borupgård Amtsgymnasium i Egelunden op til Ring 4.

Langs Ballerup Byvej (Frederikssundsvej) nær Industriparken, Ballerup er der ved at komme nogle mindre kolonier, som formentlig er udløbere af Borupgård kolonien.

Ved Gundsømagle Sø i "skoven" vest for det østlige fugletårn er også en pænt stor koloni.

mvh.

Allan

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator