Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Andersen
Hvilke skørhatte? (Læst 439 gange) Postet d. 07-08-11 kl. 17:40
Fra staksrode både løv og nåleskov. Jeg tror den nederst til venstre er spiselig skørhat pga. af den takkede kant. Jeg har desværre ikke verdens bedste kamera

Hvilke skørhatte? (Fra staksrode både løv og nåleskov. Jeg tror den nederst til venstre er spiselig skørhat pga. af den)
Foto: oppefra
Besvar | Kommentér

Rasmus Andersen
#1 Kommentar postet d. 07-08-11 kl. 17:41. Emne: Hvilke skørhatte?
nedefra

Hvilke skørhatte? (nedefra)
Rasmus Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Rasmus Andersen
#2 Kommentar postet d. 07-08-11 kl. 18:06. Emne: Hvilke skørhatte?
Kiggede lige på den bestemmelsesnøgle der var henvist til i et tidligere indlæg. Jeg tror bare jeg reducerer spørgsmålet til om de alle er skørhatte.

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 07-08-11 kl. 21:48. Emne: Hvilke skørhatte?
De er alle skørhatte. Der kan ikke siges noget om arterne.

Men, som du har fundet ud af, skal der flere oplysninger til. Den vigtigste er at notere farven på en sporefældning. Men meget vigtigt er også smagen og lugten.

Jeg har følgende idé, som kan speede tingene op, når man skal fotografere de 20-30 forskellige skørhatte om dagen, som man normalt finder. Print nogle skilte med de forskellige typer smag og lugt ud på printeren hjemme og læg dem ved siden af svampen, før du tager billedet. Man kan naturligvis også skrive dem på stedet. Så sker der ikke ombytninger gennem hukommelsestab sidenhen. De kan genbruges i forskellige kombinationer. Så kan man efter hjemkomsten umiddelbart se to af de vigtigste kendetegn, uden hvilke man ikke kan bestemme skørhatte, og de står tydeligt at se på fugleognatur. Gerne også skilte med farven på lamellerne. Men den vigtige karakter er sporefældningens farve, og den får man kun sikkert frem ved at tage svampen med hjem og lægge den på et stykke hvidt papir natten over med et glas over.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Andersen
#4 Kommentar postet d. 09-08-11 kl. 18:21. Emne: Hvilke skørhatte?
Tak for forslaget

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator