Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art? (Læst 633 gange) Postet d. 08-08-11 kl. 10:20
Jeg fandt en del under bævre-asp og eg ved Fuglsø strand 27. juli. Hatten 6-7 cm bred og stokken er tyk. Rørene er hvidlige.

Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art? (Jeg fandt en del under bævre-asp og eg ved Fuglsø strand 27. juli. Hatten 6-7 cm bred og stokken er )
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 08-08-11 kl. 10:25. Emne: Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art?
I samme område fandt jeg denne svamp. På et foto i Politikens Svampebog af Henning Knudsen 1998 ses en lignende svamp sammen med mange unge Orange Aspe-Rørhatte, så jeg tænkte det kunne være et gammelt frugtlegeme af samme slags? Hatten her er noget bredere og stokken er stadig tyk.

Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art? (I samme område fandt jeg denne svamp. På et foto i Politikens Svampebog af Henning Knudsen 1998 ses )
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 08-08-11 kl. 12:04. Emne: Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art?
Det er sandsynligvis rigtigt, men jeg kan ikke bestemme arten makroskopisk uden at se de i begyndelsen hvidlige stokskæl.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 08-08-11 kl. 19:43. Emne: Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art?
Hej Torbjørn, de stokskæl jeg så var brunlige.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 09-08-11 kl. 04:21. Emne: Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art?
Hej Hugo

Jamen så må vi lade den ubestemt - indtil der dukker nye eksemplarer op så du kan se den første skælfarve

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#5 Kommentar postet d. 09-08-11 kl. 12:33. Emne: Er det Orange Aspe-Rørhat? - eller hvilken art?
Hej igen Torbjørn, jeg kan vel udelukke Rød Birke-Rørhat og Fyrre-Rørhat, fordi der ikke stod hverken birk eller fyr i umiddelbar nærhed af voksestedet. Det var bævre-asp lige over og lidt eg blandet ind og et langt bælte af fortrinsvis eg bagved.

Når jeg kigger på Rustrød Ege-Rørhat her på sitet, ser den mere rustrød ud i hatten og stokken ser mere skællet ud samt skællene ser mørkere ud. Der er måske en tilfældighed ved de få uploads?

Er der flere forvekslingsmuligheder?

Og hvad med den gammel svamp? Kunne det være samme art og ældes forvekslingsmuligheder med samme farve?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator