Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Sonniks
Bredblad (Læst 739 gange) Postet d. 08-08-11 kl. 21:08
.. tror jeg nok

Hatbredde på den store er godt 1 cm. Fundet på jord/i græs i kanten af koafgræsset eng tæt på elm, tjørn og kirsebær.

Jeg er selv kommet frem til ager-bredblad i svampeatlasnøglen, men kan ikke få stokbasis til at passe.

Er der andre forslag?

Gilbjerghoved 8.8.11

Mvh. Michael

Bredblad (.. tror jeg nok
Hatbredde på den store er godt 1 cm. Fundet på jord/i græs i kanten af koafgræsset )
Michael Sonniks har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (899 x 706)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#1 Svar postet d. 08-08-11 kl. 21:11. Emne: Bredblad
Hej Michael, det er en halvkugleformet bredblad.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#2 Kommentar postet d. 08-08-11 kl. 21:43. Emne: Bredblad
Hej Thomas

Det ser rigtigt ud. Stokken var godtnok ikke særlig klæbrig, men svampen var en anelse udtørret, så det hænger vel sammen alligevel

Tak for hjælpen!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 08-08-11 kl. 21:50. Emne: Bredblad
Der er lige det Aber Dabei at det er et artskompleks, den skal faktisk mikroskoperes. Jeg vil foreslå Thomas Holm at vi på F&N opfatter arten bred. Dvs at den accepteres hvis den ligner denne brede opfattelse. Konsekvensen vil være at kun Halvkugleformet Bredblad (i snæver betydning), som kræver sporeundersøgelse, er forvaltningsmæssigt brugbar. At den så som almindelig art er uinteressant der, er en anden sag

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#4 Kommentar postet d. 08-08-11 kl. 22:15. Emne: Bredblad
Det er vel bare at undersøge sporerne (og stokcystiderne for at udelukke arktiske arter). Ellers er det helt fint for mig med Halvkugleformet Bredblad uden nogen form for forstand.

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#5 Kommentar postet d. 17-08-11 kl. 11:33. Emne: Bredblad
Til orientering, så er fundet nu blevet godkendt i svampeatlas på baggrund af foto og beskrivelse, dvs. uden mikroskopi, men lige hvad der dér har afgjort sagen, er jeg jo ikke klar over.

Mvh. Michael

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator