Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eigil Rasmussen
Skal du have en ny kikkert? (Læst 13169 gange) Postet d. 01-12-06 kl. 23:05
Er du på udkik efter en ny kikkert så er dette link - se linket HER

en rigtig god side at undersøge.

Jeg har bestilt en Bushnell Trophy 8x42

og betalte, med fragt, 926 kr. Den samme kikkert koster i Danmark mellem 3000-3500 kr.

Pengene blev ikke trukket fra min konto før jeg havede kikkerten i hånden.

Fra jeg bestilte den over internettet til den blev leveret til min hovededør gik der 5 dage.

Det er ikke alle kikkerter det kan betale sig med!!!

Eigil

Kommentér

Lars Bertelsen
#1 postet d. 22-12-06 kl. 17:11. Emne: Skal du have en ny kikkert?
ser fint ud jeg skal også have en kikkert til natur især fugle men hvad skal man vælge 8x40 7x50 10x50 eller hvad? har kigget på Nikon Action modellerne er det et forkert valg?

Kommentér

Lars Bertelsen
#2 postet d. 22-12-06 kl. 17:33. Emne: Skal du have en ny kikkert?
det er billigt men hvad løber det op i med told og forsendelse

Kommentér

Martin Jessen
#3 postet d. 22-12-06 kl. 18:05. Emne: Skal du have en ny kikkert?
Mojn Lars!

Til fuglekiggeri vil jeg klart anbefale en 10X40 eller 10X50. Hvilken af disse man vælger er lidt en smagssag, men man bør gå op i en 10X forstørrelse når der skal kigges fugle. Ellers for man alt for lidt ud af det!

Forskellen på 10X40 og 10X50 ligger i lysstyrken. 10X50 trækker noget mere lys, men på de bedre modeller syntes jeg ikke at der er meget forskel (egne sammenligninger i felten), og så har 10X50 den ulempe over for 10X40'eren, at den oftest er en del tungere. Nogle hundrede gram lyder måske ikke af meget, men kan godt blive irriterende hvis man kigger meget...

Tilbage er så at vælge det rigtige mærke, og her er meningerne nok meget delte!

Valget her er selvfølgeligt i høj grad bestemt af prisen, men en højere pris betyder også (til en vids grad) en højere kvalitet.

Hvor meget man er villig til at ofre afhænger selvfølgeligt af mange ting, men hvis man kigger meget på fugle, så bør man også købe en god kikkert.

Der findes et utal af mærker, og jeg kender langt fra dem alle. De helt dyre mærker (Leica, Zeiss, Swarowski osv) er også helt i top med kvaliteten, men mellemklassen, feks Kite, er efterhånden så godt med, så jeg ikke mener at det kan betale sig, at give de ekstra par tusinde kroner(ofte det dobbelte!)for mærkevarerne.

Personligt er jeg ret imponeret af Kite! Jeg har prøvet en Pallas 10X40, og sammenlignet denne med en Leica. Ok, Leica'en er bedre, men ikke i forhold til prisen, og nu har Kite bragt en ny kikkert på banen, som nærmer sig de helt dyre (har dog ikke prøvet denne endnu). Men OK, så er det også allerede lidt af en investering.

Vil man ikke ofre så mange penge, så findes der også en hel del billigere mærker. De aller billigste er dog ofte lige til skraldespanden, men ellers kan man godt finde nogle fornuftige kikkerter i de lavere prislejer. Det bedste tip her er dog, at man ALTID skal prøve kikkerten inden man køber den, så man er sikker på at den også er brugbar!

Hvis man er nybegynder, og endnu ikke helt ved hvor meget man vil kigge, så kan det måske godt betale sig at købe en ret billig kikkert, og hvis man så efterfølgende bliver rigtigt bidt af det, så kan man jo så investere i en af de lidt dyrere mærker.

Held og lykke

mvh

Martin

PS. Bruger selv en Leica 10X52. S.... god kikkert (men ret tung)!

Kommentér

Kim Lunding
#4 postet d. 22-12-06 kl. 18:20. Emne: Skal du have en ny kikkert?
jeg har gode erfaringer med min Focus ultima 10x50 som jeg fik nedsat til 2000 i sorgenfrifoto. Den er vandtæt og den optiske kvalitet kan jeg ikke udsætte noget på.

Det eneste der irriterer mig er øjestykkerne der glider ind.(iøvrigt et ret udbredt problem har jeg indtryk af) Det kan klares med en stump cykelslange i passende bredde krænget ned over den "udtrækkelige" del.

den kan også fås her - se linket HER

Kommentér

Svend Ove Jensen
#5 postet d. 22-12-06 kl. 18:38. Emne: Skal du have en ny kikkert?
Mojn Lars!

Som du kan se på overskriften kommer jeg fra det sønderjyske ligesom Martin.

Men derfor kan vi jo være gode nok alligevel Jeg kan tilslutte mig det Martin fortæller.Jeg havde i 12 år en10x50 Bushnell som jeg desværre glemte på en fugletur sidste vinter.I over et halvt år brugte jeg en lille halvdårlig 8x32,og da savnede jeg ofte lidt forstørrelse.Angående mærker er der et helt "hav" idag,og man kan få ganske udmærkede kikkerter for ret små penge (men hold dig fra de helt billige i supermarkedet)Og prøv så endelig flere mærker og prisklasser.Den ene kan være perfekt til mig men ikke til dig.

Mvh.Sv.O.

Kommentér

Allan Knudsgaard
#6 Kommentar postet d. 28-03-09 kl. 17:59. Emne: Skal du have en ny kikkert?
Hvad kommer der på i forsendelse..

Kommentér

Thomas Hornum Jensen
#7 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 12:52. Emne: Skal du have en ny kikkert?
Jeg skal til USA om en måned.

Hvilken Kikkert skal jeg købe:

- se linket HER

- se linket HER

Vortex har en nærgrænse på 1,52m. Da jeg er interesseret i guldsmede, har den visse fordele, men måske er Bushnell bedre allround?

Omkring 230$ er mit maximum. Er der en kikkert jeg har overset i samme prisleje?

Jeg vil være taknemmelig for indput!

Mvh Thomas

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator