Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvilken pigsvampe er det? (Læst 3405 gange) Postet d. 17-08-11 kl. 14:42
Jeg så en halv heksering på ca. 4 m i diameter i skoven ved Kammerherrens Ege, Aarhus 16. august. De stod under bøg. Svampene var fra ca. 3 op til ca. 8 cm i hatbredde. Stokkene var op til 2-3 cm og bredere ved stokbasis. Piggene var lidt cremefarvet og så ikke ud til at være særligt nedløbne.

Hvilken pigsvampe er det? (Jeg så en halv heksering på ca. 4 m i diameter i skoven ved Kammerherrens Ege, Aarhus 16. august. De)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 17-08-11 kl. 14:44. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Her af hatoversiden.

Hvilken pigsvampe er det? (Her af hatoversiden.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 17-08-11 kl. 14:45. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Her underside.

Hvilken pigsvampe er det? (Her underside.)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 17-08-11 kl. 17:33. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Almindelig Pigsvamp.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#4 Svar postet d. 17-08-11 kl. 18:08. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hvis den havde groet i nåleskov, eller løvskov på morbund så ville jeg også kalde den Almindelig Pigsvamp; men netop i løvskov på muld / kalk-bund er der flere muligheder. Jeg ville selv ikke være i stand til at afgøre det uden sporemål, se: - se linket HER

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 17-08-11 kl. 18:32. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Det er svært at vænne sig til de mange nye tiltag.

Ole

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#6 Kommentar postet d. 17-08-11 kl. 18:40. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Ole og Torbjørn, når jeg følger nøglen, kommer jeg ned i punkt 3, fordi hattene er domineret af lædergule og orange farver. Her taler det forholdsvis tykkødede frugtlegeme for Alm. Pigsvamp, mens de ikke tydeligt nedløben pigge taler for at gå videre til punkt 4. Selvom jeg godt nok tog et enkelt eksemplar med hjem til tørring, har jeg ingen viden og materiel til at bestemme sporestørrelse.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#7 Kommentar postet d. 18-08-11 kl. 01:04. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Jeg havde tidligere uploadet en obs fra Thor skov som Almindelig Pigsvamp (se vedhæftede foto), der blevet underkendt i kvalitetssikring, selvom den ikke er hvidlig, men gullig og har tydelig nedløbende pigge, i modsætning til dem her fra Kammerherrens Ege. Holder nøglen fra svampeatlas ikke helt - eller er det kun med mikroskopering, at pigsvampene kan bestemmes?

Hvilken pigsvampe er det? (Jeg havde tidligere uploadet en obs fra Thor skov som Almindelig Pigsvamp (se vedhæftede foto), der )
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#8 Svar postet d. 18-08-11 kl. 05:55. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Når jeg nu har rodet mig ind i en hvepserede så må jeg også se at komme ud af den. Du er derfor velkommen til at sende det tørrede eks. til mig (adressen står under min profil.).

Ja, både Rødgul og Almindelig Pigsvamp er blevet sværere at have med at gøre, men en tykkødet sag med nedløbende pigge, som din, tør jeg ikke bestemme uden mikro, når den vel og mærke forekommer i frodig løvskov på muld, ler og eller kalkholdig bund, som Aarhus skovene, På morbund i løv og nåleskov har jeg ingen problemer med at bestemme dem uden mikroskopi!

Fra fredag og en lille uge frem skal jeg på atlassvampelejr og vil bl.a. benytte lejligheden til at snakke med Jens H. Petersen (ansvarlig over for disse pigsvampe) om han deler min rimeligt restriktive og forsigtige holdning til disse svampe, jeg vender tilbage senere

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#9 Svar postet d. 18-08-11 kl. 18:55. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Hugo

Tak for besøget, rart at få sat et ansigt på dit navn

Nu har jeg set på pigsvampen, sporer ca. 8-8.5(-9.5) x 6-7.5 µm, længde / bredde forhold (Q) = 1.1-1.4, i snit 1.25 (10 sporer checket). Når jeg bruger Jens H´s nøgle havner jeg hos arten Hydnum ellipsosporum, men sporerne er for små! På grund af den relativt mørke hat og de ikke nedløbende pigge kan det ikke være Alm. Pigsvamp, og Rødgul P. har mere runde sporer, den er med andre ord ubestemmelig, jeg tager dog lige tingene op med Jens H. Petersen

mvh, Torbjørn.

Ps. Hvis du orker, så prøv evt. at lægge din afviste pigsvampe ind igen, den har lidt blegere hat og nedløbende pigge, nu tør jeg godt kalde den Alm. Pigsvamp.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator