Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Gul slimsvamp eller svampedyr? - og betyder værten ikke noget? (Læst 1519 gange) Postet d. 21-08-11 kl. 11:16
Jeg så den i Hårup Sande skov, Silkeborg 18. august på førne under bøg. Jeg kan se, der har været tråde med lignende art(er). I denne tråd omtales den som både slimsvamp og svampedyr:

- se linket HER

Er der ingen skel mellem de to?

Ifølge Torbjørn skulle der være 5-10 stykker i DK. Som det ses her, er værten forskellig. I en tråd mere er der en tredie vært:

- se linket HER

Kan det ikke give en nærmere bestemmelse?

Gul slimsvamp eller svampedyr? - og betyder værten ikke noget? (Jeg så den i Hårup Sande skov, Silkeborg 18. august på førne under bøg. Jeg kan se, der har været tr)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#1 Svar postet d. 24-08-11 kl. 19:04. Emne: Gul slimsvamp eller svampedyr? - og betyder værten ikke noget?
Det er plasmodiet af en slimsvamp. Ubestemmelig.

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 26-08-11 kl. 10:37. Emne: Gul slimsvamp eller svampedyr? - og betyder værten ikke noget?
Hej Jens, ja, men skelnes der mellem de to? På dette link lyder det også som om slimsvampe og svampedyr er det samme?

- se linket HER

Og hvad med værten, som ved bestemmelse af almindelige svampe betyder meget - kan den ikke sige noget om art?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#3 Svar postet d. 26-08-11 kl. 10:54. Emne: Gul slimsvamp eller svampedyr? - og betyder værten ikke noget?
Slimsvampe = svampedyr. Der er ikke tale om en vært her. Organismen består i ét stadium af amøber, som kan bevæge sig afsted. I et senere stadium efter reduktionsdeling, dannes sporer, som spredes med f.ex. vinden. I amøbestadiet vil organismen søge fugtighed i sprækker, hvis omgivelserne er tørre. Nogle laver smukke finurlige sporestande, andre blot puder af sporepulver. Meget kort fortalt.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 26-08-11 kl. 18:58. Emne: Gul slimsvamp eller svampedyr? - og betyder værten ikke noget?
Tak for svarene.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator