Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Id på vokshat ønskes (Læst 444 gange) Postet d. 26-08-11 kl. 17:12
Hej

Denne smukke vokshat er fundet på et hesteafgræsset ugødet overdrev i dag, den 26 august. Mølgårde overdrev i vejle kommune.

Hatdiameter max 1 cm. Kan den artsbestemmes?

Mvh. Ken

Id på vokshat ønskes (Hej

Denne smukke vokshat er fundet på et hesteafgræsset ugødet overdrev i dag, den 26 august. Møl)
Foto: Ken Alminde
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 26-08-11 kl. 17:36. Emne: Id på vokshat ønskes
Hej Ken

Den kan desværre ikke bestemmes ud fra fotografiet på trods af de flotte farver.

Hvis hatten er skællet (hvilket jeg ikke helt kan se), så er det sandsynligvis Hvidløgs-vokshat; hvis hatten derimod er glat så er det meget sandsynligt Sortdugget Vokshat.

Hvis du for en anden gangs skyld har mulighed for at komme tættere på motivet, bliver bestemelse nemmere, men dog langtfra altid ulig.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 26-08-11 kl. 18:13. Emne: Id på vokshat ønskes
Hej Torbjørn

Ok tak skal du have!

Jeg tog et enkelt eksemplar med hjem. Den virker glat og fugtig på hatoverfladen, men er det pga. kondens vand og er der mon alligevel skæl langs hatkanten??

Efter 10 min. i et lukket bæger lugter den ikke udpræget af hvidløg.

Vel ikke til meget hjælp, så medmindre du kan komme det nærmere ved følgende zoom fra det eksisterende billede må jeg vente, til jeg får taget bedre billeder.

Mvh. Ken

Id på vokshat ønskes (Hej Torbjørn

Ok tak skal du have! 

Jeg tog et enkelt eksemplar med hjem. Den virker glat og fu)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 26-08-11 kl. 19:33. Emne: Id på vokshat ønskes
Jeg kan desværre ikke afgøre det, de eventuelle hatskæl er ofte bedst synlige på falmet materiale, check meget gerne igen, om nødvendigt med lup! Et kontrolspørgsmål: Kommer der efterhånden et mørkt overtræk på hatten?

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 26-08-11 kl. 22:21. Emne: Id på vokshat ønskes
Som Torbjørn siger: den er ikke nem. Men prøv at finde den igen og tør den, så er der en chance for artsbestemmelse.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#5 Kommentar postet d. 26-08-11 kl. 22:46. Emne: Id på vokshat ønskes
Hej Torbjørn og Erik

Der kom så vidt jeg kan bedømme ikke et mørkt overtræk...

Men om ikke andet har jeg da fået inspiration til at komme videre. Og tak for det begge to. Arten har været fremme et stykke tid og er nem at finde på lokaliteten så...

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator