Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. august 2011

2 bægersvampe?

Nedenskov, Fussingø 26/8-2011

Jeg har et par af de svære i bægersvampeordenen.

Den første må være en peziza, groede på gennemvædet meget nedbrudt bøgetræ der ligger fugtigt. Jeg kan forestille mig at det er gulmælket bægersvamp, selvom der ikke fremkom gul saft da jeg pillede det lille stykke af til venstre i billedet (kiggede til den flere gange mens jeg var i området). Størrelsen var på det bredeste knap 10 cm. Jeg går ud fra at den lille foran er samme slags. Men også P. arvernensis samt P. cerea må være muligheder. P. avernensis er den der kommer tættest på i størrelse i forhold til en af mine bøger. Men jeg synes generelt at alle Peziza arterne er beskrevet som værende op til max 7 cm - jeg oplever dem tit op til 10 - 12 cm brede. Men de skal jo nok under mikroskop for endelig id, synes jeg at kunne udlede at det jeg har læst mig frem til.

Det kan ikke lade sig gøre at lægge den ind som sp.



Foto: Jan Lyngby

De senest indberettede arter i Naturbasen: