Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Lyngby
2 bægersvampe? (Læst 614 gange) Postet d. 29-08-11 kl. 21:47
Nedenskov, Fussingø 26/8-2011

Jeg har et par af de svære i bægersvampeordenen.

Den første må være en peziza, groede på gennemvædet meget nedbrudt bøgetræ der ligger fugtigt. Jeg kan forestille mig at det er gulmælket bægersvamp, selvom der ikke fremkom gul saft da jeg pillede det lille stykke af til venstre i billedet (kiggede til den flere gange mens jeg var i området). Størrelsen var på det bredeste knap 10 cm. Jeg går ud fra at den lille foran er samme slags. Men også P. arvernensis samt P. cerea må være muligheder. P. avernensis er den der kommer tættest på i størrelse i forhold til en af mine bøger. Men jeg synes generelt at alle Peziza arterne er beskrevet som værende op til max 7 cm - jeg oplever dem tit op til 10 - 12 cm brede. Men de skal jo nok under mikroskop for endelig id, synes jeg at kunne udlede at det jeg har læst mig frem til.

Det kan ikke lade sig gøre at lægge den ind som sp.

2 bægersvampe? (Nedenskov, Fussingø 26/8-2011

Jeg har et par af de svære i bægersvampeordenen.

Den første må v)
Jan Lyngby har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 770)
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#1 Kommentar postet d. 29-08-11 kl. 21:48. Emne: 2 bægersvampe?
Den samme grad af ubestemmelighed gør sig nok også gældende med den næste som er en skjoldbægersvamp og dem er der jo mange af. Jeg fulgte med i Thomas Kehlets billedtråd den anden dag. Så denne ender jo nok med at hedde skjoldbæger ubestemt (denne kan lægges ind som sp). Jeg kan lige nævne at den voksede på en stor vindfælde af bøg der ikke ligger vådt. Og størrelsen er ca 6 – 7 mm i bredden og hårene i kanten er omkring 1 mm.

ill 2

2 bægersvampe? (Den samme grad af ubestemmelighed gør sig nok også gældende med den næste som er en skjoldbægersvamp)
Jan Lyngby har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 394)
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#2 Kommentar postet d. 29-08-11 kl. 21:55. Emne: 2 bægersvampe?
Billede 2 blev da elendigt, det ligger her i en noget bedre udgave: - se linket HER

Jan

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 30-08-11 kl. 13:55. Emne: 2 bægersvampe?
Hej Jan

Den første er i hvertfald en bægersvamp (slægten Peziza), den svære gruppe omkring P. arvernensis og P. cerea. Det er vigtigt at vide hvor mange lag der er i kødet, ses i lup i tværsnit, samt om der er en tydelig stok eller ej. Hvis der er en tydelig stok vil jeg skyde på Ved-bægersvamp (Peziza micropus), uden stok er der et par muligheder. Det er derimod ikke Gulmælket Bægersvamp, der SKAL have "mælkesaft" og har en anden økologi (gerne leret muldbund langs stier).

Jeg vil heller ikke lægge hovedet på blokken med hensyn til din Skjoldbæger - umiddelbart synes jeg at frugtlegemerne er for orange, og hårene er for (korte?), men især for blege til Alm. Skjoldbæger. Da arterne er svære i slægten, og min erfaring er begrænset, vil jeg foreslå at du kalder den Scutellinia sp., med mindre jeg bliver modsagt af nogle der er helt overbeviste om at det skulle være Alm.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#4 Kommentar postet d. 30-08-11 kl. 19:43. Emne: 2 bægersvampe?
Tak for svaret Torbjørn.

Jeg venter lige med at flage af, idet jeg regner med i morgen at komme forbi stedet igen. Så måske er der yderligere oplysninger til især peziza svampen - tager lige en lup med.

Mvh jan

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#5 Kommentar postet d. 02-09-11 kl. 17:12. Emne: 2 bægersvampe?
Jeg var forbi igen med en lup (10x) og det eneste jeg kunne se var to lag, det øverste, indad i svampen - må være hymeniet - virkede fast og kompakt og det yderste noget mere vådt-agtigt og porøst. Sammenlagt tykkelse ca 1,5 mm.

Om der var stok var lidt svært at afgøre da den var begyndt at falde fra hinanden. Så den ender som peziza sp.

Mvh jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator