Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp? (Læst 724 gange) Postet d. 31-08-11 kl. 11:44
Jeg så 1/3-del af en heksering i Koutrup skov nær Skjernåens udspring d. 24. august. De stod under rødgran.

Hatten er ca. 3-4 cm, tør og underlig rynket. Stokken er tynd på midten og udvidet lige ved hatten og ned mod basis. Den ser meget trevlet ud og ud som den er pudret med et lag. Ved basis er den fnugget. Lameller er ikke tilhæftet, først lyst lilla og senere mørkere lillabrune og her bliver de pludselig zigzaggede. Hatten krøller til sidst sammen og ser ud som et vissent blad.

Der var ingen tydelig lugt, men smagen var en lille smule skarp.

Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp? (Jeg så 1/3-del af en heksering i Koutrup skov nær Skjernåens udspring d. 24. august. De stod under r)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 31-08-11 kl. 11:45. Emne: Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp?
Her er lamellerne på en yngre og en ældre svamp.

Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp? (Her er lamellerne på en yngre og en ældre svamp.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 31-08-11 kl. 11:46. Emne: Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp?
Et udsnit af stokbasis.

Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp? (Et udsnit af stokbasis.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 31-08-11 kl. 11:48. Emne: Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp?
Her er de gamle svampe, hvor hattene krøller sammen og ligner blade.

Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp? (Her er de gamle svampe, hvor hattene krøller sammen og ligner blade.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 31-08-11 kl. 13:08. Emne: Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp?
Det er fortørrede eks. af Bestøvlet Fladhat (Gymnopus peronatus)

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 31-08-11 kl. 13:08. Emne: Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp?
Det er fortørrede eks. af Bestøvlet Fladhat (Gymnopus peronatus)

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#6 Kommentar postet d. 31-08-11 kl. 18:25. Emne: Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp?
Tak for bestemmelsen.

Fotos i mine bøger af henholdsvis Jan Vesterholt og Henning Knudsen ligner ikke ret godt. Det er lidt bedre i Morten Langes. Men efter jeg googlede fandt jeg noget der ligner fx:

- se linket HER

Her ses begyndende zigzag i lameller, som ellers ikke ses på de andre og her på sitet, men det er ikke så meget som på mine. Skyldes det en højere grad af udtørring på mine?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 31-08-11 kl. 18:47. Emne: Hvilken familie evt. art tilhører denne svamp?
Ja, også jeg ser meget ofte zig-zag på lameller der er ved at tørre ud - det var kun i kraft af at jeg kendte svampen vældig godt at det var muligt at bestemme den - den var langt over sidste salgsdag

Nå spøg tilside: Den udprægede stokfilt, de fjerne ret dybt farvede (okkergullige) lameller, og lugten der er stærkere og mindre sød end f.eks. hos Løv-fladhat (so ung kaldte jeg den fejdigt smørsyreagtig selvom jeg kun kende smørsyrelugt fra beskrivelser!) - det er dog stadig det jeg fortæller mig selv og en af dens karakteristika. Lugten mærkes dog bedst på helt friske eks.!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator