Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvilken mælkehat under lærk? (Læst 499 gange) Postet d. 31-08-11 kl. 12:08
Jeg så dem i Koutrup skov d. 24 august. Hatten varierede i størrelser måske op til 4 cm. Der er ingen speciel lugt.

Hvilken mælkehat under lærk? (Jeg så dem i Koutrup skov d. 24 august. Hatten varierede i størrelser måske op til 4 cm. Der er inge)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 31-08-11 kl. 13:21. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Det er nok Rynket Mælkehat eller Mild Mælkehat, men det er ret umuligt at komme det nærmere uden at se hatoverfladen og uden at kende mere til økologien

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 31-08-11 kl. 13:21. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Det er nok Rynket Mælkehat eller Mild Mælkehat, men det er ret umuligt at komme det nærmere uden at se hatoverfladen og uden at kende mere til økologien

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 31-08-11 kl. 19:53. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Det er et sandet område på vej op ad en lille forhøjning. Svampene var i overgangen mellem kratskov med bl.a. eg og højstammede lærk med enkelte ege, tættest på lærkene.

Jeg var der et stykke tid, og mælken skiftede ikke den hvide farve, så det kan ikke være Rynket Mælkehat.

De havde alle en lille pukkel på oversiden af hatten, som kan ses på den lille, der står ved stokken af den store, også selv når de blev nærmest tragtformet som den store. Det med den lille pukkel passer ikke særligt godt med de obs''er der er her på Mild Mælkehat.

Kan det mon være Rødbrun Mælkehat? Jan V. beskriver den som orangebrun til rødbrun. Den variation var der, så jeg var lidt i tvivl, om de var tale om to forskellige arter. Men den her stod godt i forhold til foto, så jeg nøjedes med den orangebrune.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 31-08-11 kl. 20:11. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Det bedste kendetegn på Rynket Mælkehat er at hatten bliver rynket når den er halvtør, den gullige mælk kan være svær at se, jeg bruger den faktisk som regel ikke som karakter.

Det er IKKE Rødbrun Mælkehat, men som jeg skrev er jeg usikker fordi jeg havde Mild Mælkehat i tankerne også, lige i øjeblikket har jeg svært ved at forklare hvordan du kender den sidste fra den første, men den vokser under bøg og har rigelig mælkesaft.

Vi må se at lave en tur sammen, så du kan få styr på de svampe

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#5 Kommentar postet d. 31-08-11 kl. 20:28. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Jamen, jeg kører i hvert fald gerne ind til Silkeborg-området. De små brunlige mælkehatte har jeg længe syntes var for svære at få hul på.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 31-08-11 kl. 20:42. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Det bliver nok først engang i 2. halvdel af september, vi er på vej på en miniferie til Harzen, og dernæst kommer en travl tid med gæster, gæster og som turleder.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 31-08-11 kl. 20:42. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Det bliver nok først engang i 2. halvdel af september, vi er på vej på en miniferie til Harzen, og dernæst kommer en travl tid med gæster, gæster og som turleder.

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#8 Kommentar postet d. 31-08-11 kl. 22:15. Emne: Hvilken mælkehat under lærk?
Jeg får selv travlt med kursus fra midt sep - til slutningen af oktober, men et par ture skal der nu blive plads til alligevel.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator