Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karin Bech Hansen
Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den? (Læst 1968 gange) Postet d. 01-09-11 kl. 12:27
For andet år i træk har jeg fundet en svamp på stammen af mit æbletræ. Den er ca. 15 cm bred og rager ca. 7 cm ud fra stammen.

Oversiden er rødbrun (se foto). Undersiden er lys med små porer. Kødet er sejt og trævlet.

Den lugter lidt syrlig - faktisk lidt af æble?

Er der nogen, der kender navnet på den? Kan ikke finde den i svampebøgerne.

Tillægsspørgsmål: er mit æbletræ ved at dø, når der vokser svampe på stammen?

Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den? (For andet år i træk har jeg fundet en svamp på stammen af mit æbletræ. Den er ca. 15 cm bred og rage)
Karin Bech Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 01-09-11 kl. 13:47. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
Svovlporesvamp, som i helt ung tilstand er en hæderlig spisesvamp.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#2 Svar postet d. 01-09-11 kl. 16:52. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
Beklager Ole, men det er jeg da langtfra sikker på, med den rødbrune hatfarve, jeg tænker på om det kunne være en Spejlporesvamp (Inonotus) i stedet for, men jeg er dog på gyngende grund. Karin, mon du har mulighed for at oploade et foto af svampen set fra oven?

Jeg kan først reflektere over svar engang efter tirsdag på grund af en ferierejse.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 01-09-11 kl. 17:18. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
Øv. . Jeg mente, at det var et ældre eksemplar.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#4 Svar postet d. 01-09-11 kl. 17:22. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
Glemte at skrive at hvis det er Svovlporesvamp, eller en Spejlporesvamp, så vil den langsomt men sikkert dræbe træet, hvis det ellers ser sundt ud kan der vel gå mange år endnu.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karin Bech Hansen
#5 Kommentar postet d. 01-09-11 kl. 19:10. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
Her et foto af svampen set fra oven - den var vist ikke helt så rødlig i starten, så vidt jeg husker.

Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den? (Her et foto af svampen set fra oven - den var vist ikke helt så rødlig i starten, så vidt jeg husker)
Foto: Svampen set fra oven
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#6 Svar postet d. 01-09-11 kl. 20:47. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
For mig ser det ud som om der er lidt stok ved basis, er det korrekt?

Iøvrigt kontakter jeg poresvampeeksperten Jacob Heilmann- Clausen, så får vi se

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#7 Svar postet d. 01-09-11 kl. 20:47. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
For mig ser det ud som om der er lidt stok ved basis, er det korrekt?

Iøvrigt kontakter jeg poresvampeeksperten Jacob Heilmann- Clausen, så får vi se

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#8 Svar postet d. 01-09-11 kl. 21:38. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
Kunne jeg ikke få en skive af svampen, med hat, kød og porer. Jacob mener den er spøjs, enten en abnorm Foranderlig Stilkporesvamp, eller muligvis Polyporus admirabilis der vist ikke er kendt fra DK!

Adressen står under min profil, send den helst først på mandag eller tirsdag (vi kommer hjem sent tirsdag).

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karin Bech Hansen
#9 Kommentar postet d. 02-09-11 kl. 09:34. Emne: Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den?
Torbjørn, jeg sender dig en skive med posten. Er spændt på at høre, hvad I kommer frem til. Jeg har også taget et foto af tværsnit, men kan ikke få det skarpt.

Om der er stok på, er svært at sige - det er der måske nok, idet det ikke er hele siden af svampen, der er fæstnet til træstammen.

Da jeg kiggede til den igen idag var den blevet en del mørkere - nærmest ved at sortne i kanterne og krølle mere op. Den er vist ved at blive ældre...

Svamp i mit æbletræ - hvad hedder den? (Torbjørn, jeg sender dig en skive med posten. Er spændt på at høre, hvad I kommer frem til. Jeg har )
Foto: Tværsnit
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator