Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mette Bardram Starup-Hansen
Hvilken rørhat? (Læst 559 gange) Postet d. 07-09-11 kl. 12:16
Jeg har fundet denne rørhat under det storebirketræ i vores have. Den vokser midt i græsset og haven er åben, også omkring træet.

Svampehatten er ca 15 cm i diameter. Som det ses på billedet er den mørkebrun på oversiden af hatten. Stokken er ligeledes mørkebrun, men mere skællet. Der findes yngre eksemplarer af svampen under træet, men de er ikke så åbne i hatten.

Svampen dufter og smager neutralt.

Hvilken rørhat? (Jeg har fundet denne rørhat under det storebirketræ i vores have. Den vokser midt i græsset og haven)
Mette Bardram Starup-Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

#1 Kommentar postet d. 07-09-11 kl. 12:25. Emne: Hvilken rørhat?
Der kommer lige et billede mere

Hvilken rørhat? (Der kommer lige et billede mere)
Mette Bardram Starup-Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 07-09-11 kl. 12:45. Emne: Hvilken rørhat?
Hej Mette

Det er formodentlig Brun Birkerørhat, økologien passer fint til den art, men det springende punkt er om der er farveændringer i stokbasis når du skærer den igennem. Jeg går ud fra at det gennemskårne eks. er fotograferet lige efter gennemskæring, hvor den eventuelle farvning dårligt nok er begyndt. Karakteristisk for Brun Birkerørhat er at stokken har mørke skæl. der er kraftigst under midten, og at kødet ingen steder bliver grønligt ved gennemskæring (det må gerne blive en smule rødligt).

Du behøver ikke nødvendigvis oploade nye fotos, blot forklare de ting jeg efterlyser :-=

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#3 Kommentar postet d. 07-09-11 kl. 14:00. Emne: Hvilken rørhat?
Tak for dit hurtige svar. Der sker ikke nogen farveændring, når jeg skærer svampen igennem. Det gule nedderst på stokken var der, da jeg skar stokken igennem. Jeg havde selv gættet på en brun birke-rørhat, men den svamp jeg har fundet er ikke så mørk, som den jeg har billede af i en bog.

Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 07-09-11 kl. 14:00. Emne: Hvilken rørhat?
Tak for dit hurtige svar. Der sker ikke nogen farveændring, når jeg skærer svampen igennem. Det gule nedderst på stokken var der, da jeg skar stokken igennem. Jeg havde selv gættet på en brun birke-rørhat, men den svamp jeg har fundet er ikke så mørk, som den jeg har billede af i en bog.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator