Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det? (Læst 1110 gange) Postet d. 07-09-11 kl. 14:18
Jeg så dem i Stagsrode skov 1. september i Lille bjergfald-området under bøg. De er 6-8 cm brede i hatten. Der er tydeligt spindelvævsslør. Ingen speciel lugt. Den blånede i brud.

Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det? (Jeg så dem i Stagsrode skov 1. september i Lille bjergfald-området under bøg. De er 6-8 cm brede i h)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 07-09-11 kl. 14:20. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Her er et udsnit af foto 1.

Stokken havde et lyslilla stik.

Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det? (Her er et udsnit af foto 1. 
Stokken havde et lyslilla stik.)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 07-09-11 kl. 17:09. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Det er underslægten Phlegmacium ("klumpfod")

De er svære, generelt er det helt nødvendigt at kende knoldens udformning, kødfarven, lugt og smag, samt reaktionen af 20-30% kaliumhydroxyd på hatoverflade, stokkød og knoldens underside, jeg kan ikke klare den på fotos.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 07-09-11 kl. 17:09. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Det er underslægten Phlegmacium ("klumpfod")

De er svære, generelt er det helt nødvendigt at kende knoldens udformning, kødfarven, lugt og smag, samt reaktionen af 20-30% kaliumhydroxyd på hatoverflade, stokkød og knoldens underside, jeg kan ikke klare den på fotos.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 08-09-11 kl. 00:34. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Hej Torbjørn, jeg har prøvet at google lidt på din info og fandt denne tråd på Magisk Slørhat:

- se linket HER

Mht. den grønne farve, det var derfor jeg kaldte den guld.

Den blånede stok, der er skåret på tværs passer meget godt, mens den der er skåret på langs ser for lys ud?

Ifølge anden tråd:

- se linket HER

skulle den være på gode løvskovslokaliteter som Stagsrode.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 08-09-11 kl. 05:10. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Har du mulighed for at fotografere et gennemskåret eksemplar set fra kødsiden, også så knoldens udforming bliver tydelig, så kan jeg lade den gå videre til en ekspert i gruppen.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 08-09-11 kl. 05:11. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Har du mulighed for at fotografere et gennemskåret eksemplar set fra kødsiden, også så knoldens udforming bliver tydelig, så kan jeg lade den gå videre til en ekspert i gruppen.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 08-09-11 kl. 05:13. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#8 Svar postet d. 08-09-11 kl. 05:52. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Det ligner Bøge-Slørhat.

Hilsen

Frank

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#9 Kommentar postet d. 08-09-11 kl. 10:44. Emne: Guldfarvet hat - hvilken art slørhat er det?
Nej, jeg tog ingen svampe med, og jeg ved ikke lige, om jeg kommer forbi dernede indenfor nær fremtid, så umiddelbart kan jeg ikke skaffe sådan et foto.

Jeg har også overvejet Bøge-slørhat. Jeg kan se på obs''er her at den også blåner i kødet, men syntes den så lidt anderledes ud med det lille grønlig stik i hatfarven?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator