Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Mon ikke her er 2 Svampearter ? (Læst 1778 gange) Postet d. 09-09-11 kl. 20:59
I vores græsplæne er der mange Elledans-Bruskhat (hvis den altså er rigtigt bestemt - jeg tolker den musligelignende art som den).

Men i midten af billedet står 4 individer med opadkrummet rand, så man tydeligt ser det yderste af lamellerne. Ovre til højre står en lille udgave af sidstnævnte og gemmer sig under "muslingearten".

2 spørgsmål :

1) er den muslingelignende art Elledans-Bruskhat ?

2) er "lamel-arten" en variant af muslingearten, eller er det evt. Rød Ametysthat.

Der er travlhed hos svampefolket for tiden, - er der tid til at give et bud på dette ? På forhånd tak !

Hilsen, Hans

Mon ikke her er 2 Svampearter ? (I vores græsplæne er der mange Elledans-Bruskhat (hvis den altså er rigtigt bestemt - jeg tolker den)
Hans Øllgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Hanne Farnæs
#1 Kommentar postet d. 09-09-11 kl. 21:03. Emne: Mon ikke her er 2 Svampearter ?
Hej Hans

Har du et billede af lameller og stok.

Det ligner rød amatysthat

vh Hanne

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#2 Svar postet d. 10-09-11 kl. 08:12. Emne: Mon ikke her er 2 Svampearter ?
Det er Rød Ametysthat, muligvis bortset fra eksemplaret nederst til højre; men strengt taget er jeg enig med Hanne i at vi bør se stok og lameller. Stokken er mere eller mindre glat hos denne art, ikke tydeligt fibret-trævlet som hos Stor Ametysthat (som tillige har fint skællet hat); men jeg har dog aldrig set andet end Rød Ametysthat i græsplæner, og farven og størrelsen peger også herhen.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 10-09-11 kl. 08:12. Emne: Mon ikke her er 2 Svampearter ?
Det er Rød Ametysthat, muligvis bortset fra eksemplaret nederst til højre; men strengt taget er jeg enig med Hanne i at vi bør se stok og lameller. Stokken er mere eller mindre glat hos denne art, ikke tydeligt fibret-trævlet som hos Stor Ametysthat (som tillige har fint skællet hat); men jeg har dog aldrig set andet end Rød Ametysthat i græsplæner, og farven og størrelsen peger også herhen.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#4 Kommentar postet d. 10-09-11 kl. 10:15. Emne: Mon ikke her er 2 Svampearter ?
Torbjørn, er det eksemplaret nederst til venstre (det med lys midte), du mener evt. er en anden art ? (du skrev "nederst til højre").

Det er i øvrigt ret uhyggeligt, at samme art kan variere så meget i det ydre (hvis det altså er samme art).

Jeg laver lige et par fotos af stok og lameller, - vi har lige en indkøbstur først.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 10-09-11 kl. 10:46. Emne: Mon ikke her er 2 Svampearter ?
Undskyld Hans, det var eksemplaret nederst til venstre jeg mente!

Jeg lukker ned nu da jeg er på vej på forlænget svampeweekend (ekskursion Ø f. Randers) og privat til Salling & Thy, det bliver dejligt selv at få lidt tid til svampene

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#6 Svar postet d. 10-09-11 kl. 10:50. Emne: Mon ikke her er 2 Svampearter ?
God fornøjelse med svampene, Torbjørn! - og er forresten helt enig i Rød Ametysthat, også den nederst til venstre,

hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(13)
#7 Svar postet d. 10-09-11 kl. 11:10. Emne: Mon ikke her er 2 Svampearter ?
Hans: Rød ametysthat er så slem mht. variabilitet, at den i England kaldes "the deceiver" ("bedrageren")

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator