Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Breckling
En Slørhat...? (Læst 424 gange) Postet d. 11-09-11 kl. 10:17
Hvad er det for en svamp med så voldsom stokbasis. Fundet i nåletræsplantage i et område med både gran, fyr, eg og birk. Den sandede jord på Fanø er formodentlig kalkholdig, og mange steder lægges strandskaller ud på stierne.

Jeg har desværre ikke flere fotos af svampen. Kan nogen bestemme den alligevel, vil jeg blive glad.

Er det mon den sjældne Vildsvine-Slørhat, som har lignende kølleformede stok og som findes på kalkbund.

m.v.h.

-Torben.

En Slørhat...? (Hvad er det for en svamp med så voldsom stokbasis. Fundet i nåletræsplantage i et område med både gr)
Torben Breckling har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#1 Svar postet d. 12-09-11 kl. 19:47. Emne: En Slørhat...?
Hej Torben

Dit nødråb taget til efterretning

Nææ, jeg tror ikke du finder Vildsvine-slørhat på dine kanter, findes kun med Bøg. Trods den buttede basalknold,

er jeg lige ved at tro det er Cinnoberbæltet slørhat, danner svamperod med Birk, tør hat. Men det er kun et forslag

Venligst Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#2 Kommentar postet d. 12-09-11 kl. 22:19. Emne: En Slørhat...?
Hej Jette. Dejligt du er her, fit for fight.

Det kan sagtens være du har ret. Jeg synes bare - den stokbasis, altså!

Min svamp her er meget ung. Jeg kunne dårligt ane lamellerne og slet ikke opnå sporefældning.

Hvis det nogenlunde holder tørt i morgen, prøver jeg at finde et mere modent eksemplar.

Den stokbasis, altså

-Torben,

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#3 Kommentar postet d. 14-09-11 kl. 15:58. Emne: En Slørhat...?
Jeg tror ikke jeg fandt den MEN indenfor samme 5-6 meter fandt jeg disse, lidt mere udvoksede. Der er ikke - så vidt jeg kunne øjne - bøg i nærheden. Såé nul Vildsvin, desværre.

-Torben, Fanø.

En Slørhat...? (Jeg tror ikke jeg fandt den MEN indenfor samme 5-6 meter fandt jeg disse, lidt mere udvoksede. Der e)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 14-09-11 kl. 16:10. Emne: En Slørhat...?
Eksemplaret til venstre på dit første foto må være Cinnoberbæltet Slørhat som Jette antyder, jeg vil derfor påstå at der var birk i nærheden , de andre eks. er nok samme art, men sløret er her mere okkerfarvet.

Det andet foto er muligvis en art i gruppen omkring Gulfnugget Slørhat, desværre ses hatten ikke optimalt.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#5 Kommentar postet d. 14-09-11 kl. 16:10. Emne: En Slørhat...?
...med andre ord, Jette har nok ret: Cinnoberbæltet slørhat!

-Torben.

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#6 Kommentar postet d. 14-09-11 kl. 17:05. Emne: En Slørhat...?
Tak, Torbjørn.

Gårsdagens Slørhat har jeg liggende lige her ved siden af mig. Hatten er nærmest okkergul, lidt mørkere måske.

Var lidt bekymret en overgang. Jeg syntes du glimtede ved dit frafær herinde på siden... men så tænkte jeg, -han er nok ude i naturen og plukke svampe

m.v.h.

Torben.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 14-09-11 kl. 17:14. Emne: En Slørhat...?
Er hatten klæbrig?, du kunne måske tage et foto af hatoverfladen (nemmest hvis stokken er skåret af), så kunne det være vi kunne få navn også på den?!

Ja, her er det gået på de høje nagler: Forlænget weekend med ekskursion i Randersområdet, samt indsamlingstur til Sydthy. Recognoscering til Fløjstrupskovene i morgen inden en ekskursion på lørdag. Mandag fjernelse af nyresten - jo der er lidt at se til udover F&N & Svampeatlas

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#8 Kommentar postet d. 14-09-11 kl. 17:43. Emne: En Slørhat...?
Nej ikke klæbrig, nærmest tør hatoverflade men banditten har jo også ligget og hygget sig i min lune stue siden i går.

Pas nu på Torbjørn, ikke få stress. Held og lykke på mandag.

-Torben.

En Slørhat...? (Nej ikke klæbrig, nærmest tør hatoverflade men banditten har jo også ligget og hygget sig i min lune)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator