Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er der muligt at bestemme Pelargonie-slørhat kun fra foto? (Læst 523 gange) Postet d. 12-09-11 kl. 00:18
Jeg så dem i Nørre Risager Plantage ved Rørbæk sø 1. september under rødgran. Hatten er mellem 2-3 cm på den udvoksede svamp og under en cm på den unge.

Jan Vesterholt skriver intet om forvekslingsmuligheder, mens Morten Lange skriver, der er mange lignende arter.

Jeg bemærkede ingen speciel lugt, men ved heller ikke hvordan Pelargonie lugter, og desuden er min lugtesans åbenbart ikke særligt veludviklet.

Er der muligt at bestemme Pelargonie-slørhat kun fra foto? (Jeg så dem i Nørre Risager Plantage ved Rørbæk sø 1. september under rødgran. Hatten er mellem 2-3 c)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 12-09-11 kl. 00:19. Emne: Er der muligt at bestemme Pelargonie-slørhat kun fra foto?
Den unge

Er der muligt at bestemme Pelargonie-slørhat kun fra foto? (Den unge)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 12-09-11 kl. 22:20. Emne: Er der muligt at bestemme Pelargonie-slørhat kun fra foto?
Ja, hvis man fotograferer lamellerne.

(Et svar, der gælder for temmelig mange lamelsvampe.)

De er mørke hos Pelargonie-Slørhat.

Der er mange meget forskellige måder at opdele gruppen på i omløb i litteraturen. Lugten er væsentlig.

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 13-09-11 kl. 10:00. Emne: Er der muligt at bestemme Pelargonie-slørhat kun fra foto?
Hej Erik, der er ikke lavet noget i felthåndbogen på den, og Morten Lange skriver kun, der er mange der ligner, så det er ikke til at finde ud af forvekslingsmulighederne, og hvad der adskiller dem.

Den her havde brunlige lameller. Speciel lugt bemærkede jeg som sagt ikke, men kender heller ikke pelargonie-lugt, så ved heller ikke hvordan, det skal lugte.

Jeg fandt det her svar fra en tidligere forespørgelse i forum:

- se linket HER

Hvor der siges det er sikkert uden lugt?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator