Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en? (Læst 1751 gange) Postet d. 13-09-11 kl. 18:49
Jeg så dem i Nørre Risager Plantage i græs og mos ved en skovvej 9. september. Nærmeste træer var gran. Hatbredden var nok mellem 1-4 cm. Lameller er svagt rosa/lilla. Store skæl på de mest udbredte og små skæl på de hvælvede. Tydelig fibret stok. Ingen tydelig lugt.

Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en? (Jeg så dem i Nørre Risager Plantage i græs og mos ved en skovvej 9. september. Nærmeste træer var gr)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 13-09-11 kl. 18:51. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
Lamelsiden

Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en? (Lamelsiden)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 13-09-11 kl. 18:52. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
Udsnit af forrige foto hvor lille lameltilhæftning kan anes

Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en? (Udsnit af forrige foto hvor lille lameltilhæftning kan anes)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 13-09-11 kl. 18:53. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
En hat der endnu ikke er blevet udbredt

Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en? (En hat der endnu ikke er blevet udbredt)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 13-09-11 kl. 18:55. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
En begyndende udbredt hat

Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en? (En begyndende udbredt hat)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 13-09-11 kl. 19:03. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
Selvom den vigtige stokbasis karakter ikke kan ses så er jeg ret sikker på at det er Stor Ametysthat, Tvefarvet Ametysthat har (normalt?) noget mørkere hat og stok. Den groft fibrede stok og den skællede hat viser at det ikke er Rød Ametysthat.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#6 Kommentar postet d. 14-09-11 kl. 00:07. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
Hej Torbjørn, jeg tænkte på den, men forkastede det, fordi Jan Vesterholt beskriver lamellerne som bredt tilvoksede til kort nedløbende, men jeg kan se mine fotos passer godt med flere uploads af Stor Ametysthat her på sitet?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 14-09-11 kl. 06:58. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
Funga nordica skriver "smalt tilheftede til svagt nedløbende" for Stor Ametysthat; men udrandede for Tvefarvet Ametysthat. Jeg har ikke været opmærksom på denne forskel men vil gerne holde øje med den fremover - det er dog ikke en af de forskelle der nævnes først; jeg har ingen problemer med at kalde den Stor Ametysthat

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#8 Kommentar postet d. 14-09-11 kl. 09:14. Emne: Er det Tvefarvet eller Rød Ametysthat eller hvilken en?
Tak for svarene.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator