Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Ammitzbøll
hvilken svamp? (Læst 671 gange) Postet d. 15-09-11 kl. 17:51
Er i tvivl om denne svamps ID. Vokser på græsmark/eng under et egetræ i ret stor mængde. Har en fin lugt og lidt eftersmag. Lameller lyslila/kødfarvet, kødet lys grålighvid. Hvilken svamp?

venlig hilsen Lisa

hvilken svamp? (Er i tvivl om denne svamps ID. Vokser på græsmark/eng under et egetræ i ret stor mængde. Har en fin )
Foto: Lisa ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#1 Svar postet d. 30-11-11 kl. 12:43. Emne: hvilken svamp?
Jeg spekulerer på om det kunne være Giftig Rødblad. Dens lugt angives i Danmarks Svampe til "mellugt", men i Danske Storsvampe til "tydelig lugt der er agurkeagtig til syrlig". Den gror på leret bund under bl.a. eg. Lamellerne er først lyst cremegule men bliver siden laksefarvede af sporerne. Hatten er 6-20 cm og ofte hvælvet. Kødet er hvidt. Bortset fra måske lugten ligner det rimeligt godt ved en umiddelbar betragtning, men der er jo karakterer, som ikke ses på et billede. - se linket HER (svampen på dette foto er hvidere end normalt for arten, men jeg henviser også mere til det på grund af formen)

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#2 Kommentar postet d. 30-11-11 kl. 20:48. Emne: hvilken svamp?
Det agurkeagtige og syrlige kan jeg godt tilslutte mig, og som jeg betragter som en fin og behagelig lugt.

tak for yderligere information

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 08-12-11 kl. 11:26. Emne: hvilken svamp?
Hej Lisa

Jeg var ved at sende den til kvalitetsvurdering da det IKKE er Giftig Rødblad; men forinden kontaktede jeg Thomas Læssøe for at se om han havde et alternativt bud, han siger muligvis en Hekseringshat, men det kan ikke afgøres sikkert ud fra foto og noter, jeg kan ikke se andet end at du bliver nødt til at udelade fundet

venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#4 Svar postet d. 08-12-11 kl. 11:31. Emne: hvilken svamp?
Giftig Rødblad her til sammenligning:

- se linket HER

Det kunne det vel godt være!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 08-12-11 kl. 11:36. Emne: hvilken svamp?
Beklager, men nej Poul Evald, hatstrukturen er forskellig, lametilheftningen er forskellig, bortset fra at de også er fjerne hos Giftig Rødblad. Hatten hos Lisas fund ser ud til at være klæbrig (i hvertfald skinnende), hvad den ikke er hos Giftig Rødblad - jeg må fastholde at det ikke er den art!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator