Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjørli Lehrmann
Mine helt egne gule kravl (Læst 3642 gange) Postet d. 08-12-06 kl. 15:29

Jeg skrev for nogen tid siden - se linket HER om knaldgule kravlere på en bøgestamme. Det viste sig at dreje sig om svampedyret Badhamia utricularis.

Den gang tog jeg noget af plasmodiet med mig hjem og har siden haft stor fornøjelse af det. Det trives fint på agar i petriskåle, og ved stuetemperatus bevæger det sig så livligt rundt, at en tålmodig sjæl vil kunne se det bevæge sig.

Jeg har fodret med alt muligt, men kravlets livret er helt sikkert stråle-åresvamp. Se bare på billedet.

På første billede ligger i midten en stump nyflyttet plasmodium. Til højre stråle-åresvamp og - med uret - skørhat, epaulethat og honningsvamp.

Billede to er taget dagen efter.

Nu får vi se, hvor længe jeg kan holde det i live.

Hilsen Bjørli

Mine helt egne gule kravl (
Jeg skrev for nogen tid siden http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=64948&Fo)
Foto: Bjørli Lehrmann
Klik på billedet for original størrelse (801 x 403)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 08-12-06 kl. 15:56. Emne: Mine helt egne gule kravl
Hej Bjørli

Fint eksperiment. Mon ikke vi alle fortsat gerne vil holdes underret om udviklingen?

mvh

Ole

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 08-12-06 kl. 15:58. Emne: Mine helt egne gule kravl
Meget interessant, bliv endelig ved med at studere det lille kræ ;)

Kommentér

Werner Meng
#3 postet d. 08-12-06 kl. 16:04. Emne: Mine helt egne gule kravl
Hvor er det spændende! Hvordan mon den ”snuser” sig frem til sit yndlingsbytte?

M.v.h. Werner

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 08-12-06 kl. 18:47. Emne: Mine helt egne gule kravl
Der er tilsyneladende også kravlet lidt af svampedyret over til epaulethatten?

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 08-12-06 kl. 18:59. Emne: Mine helt egne gule kravl
Björli - hvor ER du heldig. Du bliver nødt til at holde os underrettet daglig om dens velbefindende og udvikling. Bedre en julekalender .

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#6 postet d. 08-12-06 kl. 19:40. Emne: Mine helt egne gule kravl
Indtil videre er de virkeligt sjove og nemme at have med at gøre.

Jeg kan sprede dem til alle de petriskåle, jeg har lyst til, så jeg kan give dem alle mulige opgaver. Og jeg kan tage dem med mig, hvor jeg går, for de er lette at flytte og de trives fint ved stuetemperatur.

Det er altid spændende at kikke til dem. Der sker hele tiden noget.

Så vidt jeg kan se, er de helt vidunderlige til inspirerende naturformidling. Hvis de ellers kan holdes gående i længere tid.

Det er rigtigt at epaulethatten i skålen også bliver angrebet, men jeg skal eksperimenteres meget mere, før jeg kan konkludere noget ......

Hilsen Bjørli

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#7 postet d. 09-12-06 kl. 13:15. Emne: Mine helt egne gule kravl
Se her, hvad der er sket siden i går.

Først prøvede jeg at tage et stykke Stråle-åresvamp - kaldet mad - og trække den hen over agaren, der hvor pilen er vist. Jeg berørte plasmodiet med maden, men det har ikke reageret på denne lokning.

Så fodrede jeg plasmodiet ved 2. mad. Derfra er det selv kravlet opad og rundt om honningsvampen, som åbenbart er ganske afskyelig!

Plasmodiet er - siden billedet blev taget - vokset helt ned omkring epaulethatten, hvor det danner plamage, og snart når det frem til det sidste stykke mad.

Mine helt egne gule kravl (Se her, hvad der er sket siden i går.
Først prøvede jeg at tage et stykke Stråle-åresvamp - kaldet )
Foto: Bjørli Lehrmann
Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 09-12-06 kl. 15:37. Emne: Mine helt egne gule kravl
Gad vide hvilke sanser den bruger ved fødesøgning, det er åbenbart lugten, eller kan det være en vis sporefældning omkring den afviste svamp som ikke smager godt?

Du kunne ikke "fodre" med sporer? Lige nu er det ikke svært at finde sporer fra støvbolde f.eks. Ligeså bakterievækst i agaren?

Dette er årets julekalender!

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#9 postet d. 09-12-06 kl. 17:03. Emne: Mine helt egne gule kravl
Hej Bjørli

Det er da fantastisk, det du er i gang med. Enig med alle de andre. Det her er bedre end julekalender.

Jeg går ud fra, at du holder os orienteret, så længe, der er liv i den.

Enig med dig i, at det her er noget, som børn vil elske. Og så giver det noget at beskæftige sig med sent på året, hvor det kan være svært at finde andre emner.

Rigtig god fornøjelse med det fortsatte eksperiment.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator