Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. januar 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Thomas Eske Holm
Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder (Læst 7824 gange) Postet d. 19-09-11 kl. 10:49
Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder (Antallet af anskudte kortnæbbede gæs ser ud til at stige igen efter ellers gode resultater af Miljøm)
Foto: Antal anskudte gæs + røntgenfoto af gås med 3 hagl
Antallet af anskudte kortnæbbede gæs ser ud til at stige igen efter ellers gode resultater af Miljøministeriets ”Handlingsplan til forebyggelse af anskydning af vildt”, der løb til og med 2005. Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, anbefaler på baggrund af nye undersøgelser af anskydningen, at jægerne informeres på ny og i større dele af landet. For edderfugl og ræv er planens positive virkninger fastholdt i 2008-2011.

DMU (nu Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet) overvågede i årene 1998-2005 intensivt effekterne af Miljøministeriets handlingsplan og forskede i risikoen for anskydning i forhold til blandt andet jagtform, skudafstand og træfsikkerhed. I planen blev tre jagtbare arter overvåget: edderfugl, kortnæbbet gås og ræv. For disse tre arter havde handlingsplanen en målbar effekt for andelene af individer med hagl i kroppen. For at fastholde en passende grad af fokus på problemet har Naturstyrelsen i perioden 2008-2011 bedt Nationalt Center for Miljø og Energi videreføre en overvågning af handlingsplanens effekter på de tre arter.

De nye undersøgelser tyder klart på, at handlingsplanens positive virkninger er fastholdt for edderfugl og ræv i 2008-2011. Intet i resultaterne tyder på, at andelen af anskudte individer igen er begyndt at stige, og resultaterne må fortolkes sådan, at de gode virkninger af handlingsplanen er fastholdt. For kortnæbbet gås er der indikationer på, at anskydningsraten er steget mellem 2005 og 2009-2011. I forhold til det forventede fald er der tale om en signifikant stigning.

Biolog Thomas Eske Holm forklarer, at væksten i bestanden af kortnæbbet gås har medført, at gæssene i dag spredes over langt større områder i Vest- og Nordjylland om efteråret, og at de forbliver i landet gennem hele efteråret.

”Disse forhold har givet et stigende jagtudbytte, men også medført, at gæssene jages i nye områder og af jægere, som ikke har erfaring med gåsejagt og ikke nødvendigvis har fået information om anskydning, skudafstande og jagtmetoder fra handlingsplanen,” siger Thomas Eske Holm.

Stigende jagttryk på kortnæbbet gås i Norge, hvor man ikke har samme fokus på anskydningsproblematikken som i Danmark, kan dog også være en medvirkende årsag til den stigende tendens. En del af de fundne hagl kan således stamme fra anskydninger under gæssenes ophold i Norge.

Anskydning af vildt. Nye undersøgelser 2008-2011. Thomas Eske Holm, Jesper Madsen & Lars Haugaard: - se linket HER

Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 19-09-11 kl. 10:56. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Jeg bryder mig aldeles ikke om, at gæssene flyver rundt med hagl i kroppen. Så lidt som jeg ville bryde mig om at gøre det selv.

Men det ville være godt med nogle studier over, hvordan det påvirker deres levevis, forplantning o.s.v. - Altså hvor invaliderende det er. Findes sådanne studier? Det vil nok være sådanne - negative - argumenter, der kan give os medvind for alvor i ønsket om begrænsning af jagten. Foruden naturligvis argumenternene omkring bestandtrusler.

Kommentér

Jens Stolt
#2 Kommentar postet d. 28-09-11 kl. 09:26. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Man skal tage den slags undersøgelser med et gran salt.

Hvormange gæs er undersøgt?

Hvornår er de undersøgt?

Er det unge eller gamle gæs?

Er forholdet mellem unge og gamle gæs det samme som tidligere undersøgelser.

Er vinterdødeligeden anderledes ved denne undersøgelse end ved tidligere.

Stigningen kan skyldes:

Flere anskydninger.

Flere anskudte overlever.

Flere gamle gæs i bestanden.

At det er nemmere at indsamle anskudte gæs end ikke anskudte.

At anskudte gæs samler sig.

Jeg vil gerne vide:

Hvilke haglstørrelser og materiale findes der i dyrene?

bismut, bly eller stål?

Hvorledes er anskydningsprocenten på andre gåsearter.

Hvor går trækruterne? Og hvordan passer de på jagtiderne.

Jeg vil synes at en anskydnings undersøgelse vil være meget interessant på grågås og kanadisk gås.

Og så synes jeg det er vigtigt, at vi skyder nogle gæs, der er mange af dem, og det skulle jo nødig ende som i Holland, hvor man er nødt til at fange dem i net og brænde dem.

Kommentér

Thomas Eske Holm
#3 Kommentar postet d. 28-09-11 kl. 12:50. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Det vil være en fordel for dig at læse rapporten. Den besvarer en række dine spørgsmål. Hvis du herefter vil vide mere indeholder rapporten en række referencer, hvoraf du kan finde de fleste på nettet.

Kommentér

Jens Stolt
#4 Kommentar postet d. 28-09-11 kl. 21:15. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Det er rigtigt nok, man bør læse artiklen.

Det har jeg så gjort.

og stiller et sprørgsmål:

Har du lavet ki i anden på dine ungfugle?

Kommentér

Gert S Laursen
#5 Kommentar postet d. 04-10-11 kl. 06:34. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Rigtigt

Man skal tage den slags undersøgelser med et gran salt, alt efter hvem der læser den.

For mig, er det nok vi har vildt der flyver anskudte rundt og nogle stadig med blyhagl.

Jeg har en oplevelse fra Værnengene ved Skjern, hvor jeg sad i min bil og beundrede vadefuglene der tankede op før næste take off.

Der kom en flok Grågæs på 10-12 stk. overflyvende og jeg så to jægere ude på marken hvor den ene lagde an til skud. Jeg tænkte ved mig selv, `Det gør du bare ikke`afstanden var alt for stor. Men jeg hørte nogle væmmelige puf, puf før jeg hørte skuddet. De fløj ihvertfald videre med hagl i sig. Disse handlinger må man formode der er en del af, altså evnen til at bedømme afstanden, disse jægere som var oppe i årene så andeles erfarne ud. ( Måske nogle sanser svigtede )Der skal jo ikke fornyes jagttegn som kørekort.

Der er jo også kommet en del yngre jæger til, samt det er blevet populært hos kvinder at drive jagt. Alle disse faktorer, er også med til at give anskydninger, det kan simpel hen ikke undgåes. Nogle tager for mange chancer, så det er nok i jægernes egne rækker der skal luges ud, selvom det ikke er rart at høre for dem.

For Jægerforbundet er det jo et mål, at kapre så mange medlemmer som muligt. Alle kan vel blive jægere herhjemme, hvis man har den lyst.

Mvh; Gert S Laursen

Kommentér

Kjeld Smed
#6 Kommentar postet d. 04-10-11 kl. 11:13. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Ja, alle der har lyst kan blive jægere - selv kvinder !

Mvh

Kjeld

Kommentér

Michael S. Jensen
#7 Kommentar postet d. 04-10-11 kl. 17:06. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Jo, jo, men uanset køn, seksuelle præferencer og politiske og eventuelle religiøse tilhørsforhold, skal man, mig bekendt, lige bestå en jagtprøve først her til lands. Det er ikke kun lysten, der styrer.

Mvh Michael

Kommentér

Mette Hansen
#8 Kommentar postet d. 05-10-11 kl. 13:02. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Ja for søren. Jagtprøven må da sortere de fleste af de dér kvinder fra, Gud Ske Lov!

Kommentér

Jens Stolt
#9 Kommentar postet d. 05-10-11 kl. 13:13. Emne: Flere anskudte gæs: Kampagneeffekt svinder
Jeg kunne have lyst til at spørge:

"Hvorfor er det lige at man laver sådan en undersøgelse, hvorfor er det vigtigt, om der er hagl i gæs eller ej?"

Kan nogen forklare mig det?

Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator