Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Pia Petersen
Ravsvamp (Læst 592 gange) Postet d. 21-09-11 kl. 10:05
Havde først sat denne tråd, under slimsvampe, men det var en fejl, så jeg prøver lige igen.

Jeg er forholdsvis nystartet svampesamler, så jeg holder mig til de letgenkendelig kantareller og rørhatte.

Blot vil jeg lige advarer mod Ravsvampe iår, idet skoven er meget fugtig, og to gange her de sidste uger har jeg fået nogle ravsvampe i kurven sammen med tragt kantarel, de vokser på næsten samme steder ved rødder i lidt mos, og kan i den mørke fugtige skov godt ligne hinanden meget.

jeg har læst at ravsvampen skal være meget giftig.

jeg har ikke stødt på denne svamp de tidligere år.

Ravsvamp (Havde først sat denne tråd, under slimsvampe, men det var en fejl, så jeg prøver lige igen.

Jeg e)
Pia Petersen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Søren Søberg
#1 Kommentar postet d. 21-09-11 kl. 12:02. Emne: Ravsvamp
Ja, jeg har også set usædvanligt mange ravsvampe i år. Langt de fleste steder angives den dog, så vidt jeg har erfaret, som ugiftig, og jeg har aldrig set den angivet som alvorligt giftig!? Hvor har du den angivelse fra?

Overfladisk er ligheden med tragtkantarellen tydelig, men fravær af ribber, den meget lange stok, der er uproportionel med hatten, og en lidt "ulækker", geleagtig konsistens sikrer alligevel bestemmelsen nemt og diskvalificerer den til spisebrug.

- Søren

Kommentér

Pia Petersen
#2 Kommentar postet d. 21-09-11 kl. 12:45. Emne: Ravsvamp
Rold skov, har en side om svampe og her står den er giftig,

samt to af svampebøgerne jeg har hjemme her står også at den er giftig, den ene står der endda at den er meget giftig.

Kommentér

Søren Søberg
#3 Kommentar postet d. 21-09-11 kl. 12:55. Emne: Ravsvamp
Ok, der kan man bare se. Jeg tror dog stadig på, at den mest af alt er uinteressant, da den beskrives som sådan i den litteratur, som jeg har tiltro til og har inden for rækkevidde. Men under alle omstændigheder kan man jo ligeså godt lade være med at æde den.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator