Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Bach
Fokusseringsskinde. (Læst 1934 gange) Postet d. 21-09-11 kl. 17:29
Hej.

Jeg vil gerne høre om der er nogle af jer der har erafring med fokusseringsskinde?

Er den vær at invisterer i?

Findes der forskældig mærker?

Jeg har påtænkt at bruge det på manfroto stativ med kuglehovede og et sony a350 og sigma 105 marco.

Er det godtnok med kuglehovede, eller er der et andet der kan anbefales?

Har kun set den i udlanske butikker, kan den købes herhjemme?

Køre den glidende eller har den tildens til at hakke i det.

Har kun fundet meget få udtagelser om den på nettet og en klager over den hakker når han køre den frem og tilbage og at den vipper lidt når den spændes (låses) og en anden skriver at hans oplevelse med skinden er at den kører glidende.

Hvad er din erfaring og kan du/i anbefale en?

Mvh. Torben Bach.

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#1 Kommentar postet d. 05-12-11 kl. 13:18. Emne: Fokusseringsskinde.
jeg købte et macro focusing rail + bellows for 30 dollars på Link delight i Kina.

Virker fint.

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#2 Kommentar postet d. 05-12-11 kl. 19:13. Emne: Fokusseringsskinde.
Hej Jens.

Tak for sit svar, har du også en links til den skinde du har købt?

Mvh. Torben.

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#3 Kommentar postet d. 05-12-11 kl. 19:25. Emne: Fokusseringsskinde.
Jeg er selv ved at overveje en sådan dims, de er lidt dyre men se lige denne - se linket HER

Det er ikke nemt at beslutte sig.

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#4 Kommentar postet d. 05-12-11 kl. 19:48. Emne: Fokusseringsskinde.
søg

link delight

så får du en for 50 dollars

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#5 Kommentar postet d. 06-12-11 kl. 06:06. Emne: Fokusseringsskinde.
Jeg prøver jens.

Vh. Torben.

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#6 Kommentar postet d. 06-12-11 kl. 06:22. Emne: Fokusseringsskinde.
Hej Bendt.

Ja de er lidt dyre, men kan man få nogle fantastiske billeder ud af dem er de nok også pengene værd, jeg slog op på google og fandt en der og blev lidt nervøs da de der har anmeldt fokusskinder, ikke havede samme oplevelse af den model der beskrives der, der ville jeg gerne høre andres oplevelse af disse skinder, så alle komentar om dem er velkommen, det kan også være kommentar til hvilken hovede man skal bruge på stativet? Eller kan fokusskinden skruges direkte på stativet?

Mvh. Torben.

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#7 Kommentar postet d. 06-12-11 kl. 08:03. Emne: Fokusseringsskinde.
linket er

- se linket HER

og jeg bruger denne opstilling:

Fokusseringsskinde. (linket er 
http://www.linkdelight.com/camera-focusing-rail.html

og jeg bruger denne opstilling:
)
Jens Stolt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torben Bach
#8 Kommentar postet d. 07-12-11 kl. 06:47. Emne: Fokusseringsskinde.
Hej Jens.

Det er da en spændende opstilling du har der, er den også brugbar udendøres, foreksempel til insektfotografering? eller er den best til stillestående objekter som planter?

Nu har jeg aldrig prøvet en bell, men har fået at vide at ved at skyde objektivet frem og tilbage kan man forstøre/minske forstørelsesgraden af det objekt man ønsker at fotograferer. Er det rigtig?

Jeg er varm på iden og din inspiration, så jeg er ved at undersøge om disse bell også kan købes til sony alha kamerane, det jeg så i forbilledet var nikon o canon, der var henvist til.

Men spændende og inspirendende indlæg, Tak for det Jens.

Mvh. Torben.

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#9 Kommentar postet d. 07-12-11 kl. 07:28. Emne: Fokusseringsskinde.
jeg har ikke se disse billige bælge til sony, men mon ikke de findes.

Ellers kan du lave en selv.

Der er eksempler på folk der laver lange extention tubes ud af paprør og kameradæksler. En bælg er jo ikke andet end en måde at skabe afstand til objektivet og svarer til mellemringe, som du jo sådan set bare kan bruge et pat sæt af.

Jo længere bælg eller extension jo værre er det at arbejde med. Udenfor, joe det kan man måske godt, hvis man finder noget godt vejr og nogle rolige omgivelser. Folk gør det, især med canon 65 linsen. Jeg har også prøvet, men har fundet ud af at anatomiske studier bedst laves indenfor med masser af lys.

Med forøget afstand mellem objektiv og kamera, forøges forstørrelsen, på fuldt udtræk er man vel oppe i 3:1, jeg har prøvet endnu længere udtræk, ved at sætte mellemringe ind foran bælgen, men så bliver det svært. Rigtigt svært, og det er svært nok at finde og se noget gennem bælgen i forvejen.

Jeg skrev om mine eksperimenter for et par år siden:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator