Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Hvilke små knapper? (Læst 599 gange) Postet d. 23-09-11 kl. 10:55
Disse små hvide knapper på bog, var der rigtig mange af i Lisbjerg skov igår. Har de noget navn?

mvh.Kirsten

Hvilke små knapper? (Disse små hvide knapper på bog, var der rigtig mange af i Lisbjerg skov igår. Har de noget navn?
mv)
Kirsten Damgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 23-09-11 kl. 11:48. Emne: Hvilke små knapper?
Det er en lille skivesvamp - dem er der rigtigt mange af og de kan næsten alle kun bestemmes til art (og nogle gange slægt) på mikroskopiske karakterer.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 Kommentar postet d. 23-09-11 kl. 12:08. Emne: Hvilke små knapper?
OK. Jeg tænkte at det måske var nogle bestemte,

der var på bog.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#3 Svar postet d. 23-09-11 kl. 12:50. Emne: Hvilke små knapper?
Hvis jeg lige må komme med en indskydelse,- fik for nylig valideret nogle små stilkskiver på bogskåle af Thomas Læssøe. Han citerer, "der er 2 eller flere, men hvis den er næsten siddende og lugter efter krasning af tyggegummi, så er det Vellugtende stilkskive".

I sæksvampenøglen kan der læse mere, men den er ret omfattende.

Venligst Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 23-09-11 kl. 14:40. Emne: Hvilke små knapper?
Hej Kirsten

Her er den bestemmelsesnøgle, Jette henviser til (rettere sagt er der flere men i første omgang denne her til orientering): - se linket HER/MycokeyDK/DKkeysPDFs/Asconoegle.pdf" TARGET=_blank title='http://- se linket HER/MycokeyDK/DKkeysPDFs/Asconoegle.pdf' rel='nofollow'>- se linket HER.

Du kan finde de øvrige via hjemmesiden - se linket HER

Selvom du ikke har mikroskop, kan du nok nå et stykke vej med en god lup, mange af disse svampe er rigtig kønne under luppen!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#5 Kommentar postet d. 23-09-11 kl. 18:19. Emne: Hvilke små knapper?
Jeg er ked af at sige det, men nøgler, manualer og skatteskemaer er noget jeg går totalt i sort overfor.- Hvis jeg skal bruge en nøgle, blver jeg nødt til at gå på et kursus i at læse dem. Det er den eneste måde for mig så jeg bliver tvunget ud i det.- Jeg er da åben for det, hvis der bliver et kursus.

Men alligevel skal I have tak for forslagene.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator