Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

hanne Borre
slørhat? (Læst 395 gange) Postet d. 23-09-11 kl. 21:22
Er dette mon en slørhat af en slags? Stokken er kraftig gul både ind- og udvendig, men blitsen snyder. En flot svamp fra skovbunden, Midtjylland

slørhat? (Er dette mon en slørhat af en slags? Stokken er kraftig gul både ind- og udvendig, men blitsen snyde)
hanne Borre har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (779 x 619)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 23-09-11 kl. 22:01. Emne: slørhat?
Hej Hanne

Jo, en slørhat er det, nemlig gruppen Kanel-slørhat, som kan bruges til farvning af uldgarn!

Fotografiet er lidt mørkt så jeg har brug for flere oplysninger! - er kødt grønligt i hatten og noget af stokken? Hvordan ville du med egne ord beskrive hatfarven - og lamelfarven (her: mest rød eller mest orange som unge)?

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

hanne Borre
#2 Kommentar postet d. 25-09-11 kl. 18:20. Emne: slørhat?
Hej Torbjørn.

Vidste ikke, kanel-slørhat var en gruppe-betegnelse.

Disse svampe havde ikke tendens til grønligt kød. Jeg vil beskrive lamellerne som udpræget kanelbrune og hatten som nærmest kastaniebrun. De eksemplarer, jeg fandt havde alle samme farve.

Vh Hanne

Besvar | Kommentér

hanne Borre
#3 Kommentar postet d. 25-09-11 kl. 18:20. Emne: slørhat?
Hej Torbjørn.

Vidste ikke, kanel-slørhat var en gruppe-betegnelse.

Disse svampe havde ikke tendens til grønligt kød. Jeg vil beskrive lamellerne som udpræget kanelbrune og hatten som nærmest kastaniebrun. De eksemplarer, jeg fandt havde alle samme farve.

Vh Hanne

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 25-09-11 kl. 18:56. Emne: slørhat?
Det er også forvirrende Hanne!

Der er en svamp som hedder Kanel-slørhat, som samtidig har lagt navn til gruppen. Når kødet ikke er grønligt så mener jeg at din svamp faktisk ER Kanel-slørhat

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator