Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Adgang til skove (Læst 1823 gange) Postet d. 24-09-11 kl. 08:07
Efter loven må man færdes i private skove over 5 ha, men kun på veje og stier.

Hvordan fortolkes "veje og stier"? Grusveje? Skovspor? Jordstier? Veksler? - Eller hvad?

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 24-09-11 kl. 14:18. Emne: Adgang til skove
- se linket HER

Citat: "Veje og stier, som går igennem en skov, er omfattet af adgangsregler for skove (NBL § 23), og reglerne er

forskellige fra de regler, som gælder for veje og stier i det åbne land (NBL § 26).

Veje og stier er permanente, menneskeskabte færdselsbaner, og man må kun færdes på en måde, som vejen eller stien er egnet til. Man må ikke skabe færdsel ved (ulovligt) at etablere trampestier. Når man går i skoven, skal man vide, at midlertidige kørespor, dyreveksler, brandbælter, indkørsler til gårdspladser og havegange ikke giver ret til færdsel, og der er heller ikke adgang til at færdes f.eks. på spor efter heste eller mountainbikes."

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(3)
#2 Svar postet d. 24-09-11 kl. 14:19. Emne: Adgang til skove
- se linket HER

Citat: "Veje og stier, som går igennem en skov, er omfattet af adgangsregler for skove (NBL § 23), og reglerne er

forskellige fra de regler, som gælder for veje og stier i det åbne land (NBL § 26).

Veje og stier er permanente, menneskeskabte færdselsbaner, og man må kun færdes på en måde, som vejen eller stien er egnet til. Man må ikke skabe færdsel ved (ulovligt) at etablere trampestier. Når man går i skoven, skal man vide, at midlertidige kørespor, dyreveksler, brandbælter, indkørsler til gårdspladser og havegange ikke giver ret til færdsel, og der er heller ikke adgang til at færdes f.eks. på spor efter heste eller mountainbikes."

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 26-09-11 kl. 09:40. Emne: Adgang til skove
Hovedtanken er altså, at man må færdes på permanente veje i skove, veje som ikke nødvendigvis er gruslagte eller befæstede? Mange kørespor o.a. arbejdsveje er ret permanente, så der må man vel færdes? Men ikke på f.eks. vildtveksler?

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(3)
#4 Svar postet d. 26-09-11 kl. 21:52. Emne: Adgang til skove
Jeg synes reglerne, som forklaret i vejledningen, som udgangspunkt er ret klare: veje og stier skal være 1) permanente og 2) menneskeskabte, men ikke nødvendigvis anlagte og befæstede. På tør bund i bl.a. skove er der masser af eksempler på veje og især stier, der er dannet ved brug og evt. vedligeholdelse (fx slåning), men uden at være anlagte, befæstede (fx m. stabilgrus) eller gjort nemmere farbare (fx ved afhøvling, udlæg af flis el. lign.).

Kørespor er til brug i forb. m. skovning og evt. nyplantning - dvs. til midlertidig brug - og vil dermed blive anset som et midlertidigt spor uden offentlig adgang.

Dyreveksler er ikke anlagt af mennesker, og er dermed ikke omfattet af adgangsretten.

M.h.t. mindre, trådte spor, har jordbrugets organisationer anbefalet skovejerne at være lempelige og rimelige i deres administration af reglerne. Det gælder fx små trampestier, der går fra en skovvej/-sti hen til en nærliggende søbred, et udsigtspunkt, et hindbærkrat og lign. Og jeg har endnu til gode at møde en skovejer, der forlanger, at jeg skal stå midt ude på stien, hvis jeg skal forrette min nødtørft...

Det svære er så, hvornår en menneskeskabt vej/sti har ligget der i så langt tid, at den anses som permanent. Det vil ifald kunne kræve en besigtigelse og en konkret vurdering. Her er det siden 2007 kommunerne, der er den primære myndighed på området. Vejledningen, som jeg linkede til, er udarbejdet netop m.h.p. kommunernes administration af reglerne.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator