Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Svamp med lilla stokbasis. (Læst 713 gange) Postet d. 09-12-06 kl. 22:05
Hvad hedder denne, der voksede i 5-6 eks. under bøg på fed lerjord, hvor der også voksede mange forskellige slørhatte.

Stok ca 15 x140 mm, hvid men glat, lyslilla forneden. Ellers intet specielt at bemærke.

Jeg har kun set den dette sted.

Svamp med lilla stokbasis. (Hvad hedder denne, der voksede i 5-6 eks. under bøg på fed lerjord, hvor der også voksede mange fors)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Flemming Larsen
#1 postet d. 10-12-06 kl. 14:59. Emne: Svamp med lilla stokbasis.
Høj slørhat (Cortinarius lividoochraceus)

- se linket HER

Hat farven kan være forskellig og stokken kan være mere eller mindre blå/violet ligesom nogle eksemplarer kan lugte af honning/bivoks ved basis.

Er muligvis udskilt i flere arter i "Danske Storsvampe" - men jeg mener de er slået sammen under et navn nu.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 10-12-06 kl. 16:31. Emne: Svamp med lilla stokbasis.
Tak for dit svar Flemming. Den overvejede jeg en overgang, men valgte den fra pga voksestedet, som angives som morbund i Danmarks svampe - denne stod med fødderne i fed jord.

Men - jeg er nu overbevist om at du har ret.

Kommentér

Flemming Larsen
#3 postet d. 10-12-06 kl. 17:07. Emne: Svamp med lilla stokbasis.
Ja - den er temmelig almindelig her er i Århus Skovene og er stadig fremme. Selvom jorden også er ret fed her, kan der godt være lokale variationer især på de forblæste bakker nær kysten.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator