Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sandra Dalsberg
Højtsiddende skælhat - kan den spises? (Læst 671 gange) Postet d. 29-09-11 kl. 21:26
Jeg fandt to store, flotte eksemplarer af højtsiddende skælhat i dag. Ifølge Politikens "Svampe i farver" kan den spises. Men på nettet har jeg fundet nogle kilder, der nævner at den ikke kan spises.

På en amerikansk hjemmeside blev der refereret til Pholiota Limonella og Pholiota Hiemalis, som ifølge denne side begge er giftige,og som kun med sikkerhed kan skelnes fra højtsiddende skælhat ved at se på sporerne igennem en mikroskop... Findes P. Limonella og P. Hiemalis i Danmark?

Er der andre farlige forvekslingsmuligheder ift. højtsiddende skælhat?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 29-09-11 kl. 21:36. Emne: Højtsiddende skælhat - kan den spises?
Kære Sandra

Velkommen til F&N

Højtsiddende skælhat tilhører en svær gruppe af skælhatte med 3-4 arter, P. limonella findes i Danmark men kan ikke skelnes fra Højtsiddende Skælhat uden at kende sporestørrelsen. Jeg har ingen erfaring med gruppen til spisebrug, men da de to nævnte ikke kan kendes i felten, og da du har læst det om P. limonella, vil jeg fraråde forsøg på at anvende dem!

med venlig hilsen

Torbjørn Borgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Sandra Dalsberg
#2 Kommentar postet d. 29-09-11 kl. 21:48. Emne: Højtsiddende skælhat - kan den spises?
Hej Thorbjørn,

Tak for superhurtigt svar! Jeg vil skynde mig og smide svampen på møddingen - og glæder mig over at være blevet lidt klogere på endnu en flot svamp.

Venlig hilsen

Sandra

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#3 Svar postet d. 30-09-11 kl. 13:52. Emne: Højtsiddende skælhat - kan den spises?
Jeg har prøvet at spise Højtsiddende Skælhat og den er ret god, stokken er bedst med en aspargesagtig sprødhed, 200 g spist uden maveproblemer så OK som spisesvamp

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator