Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)? (Læst 558 gange) Postet d. 01-10-11 kl. 09:40
Jeg så de to svampe på Lovns Halvø 30. september. De stod under blandet løv mest bøg men tættest på en bævreasp. Hatten er ca. 3 cm bred og har tråde både på den yderste del foroven og forneden. Trådene er meget tynde og ender i en lille sort kugle. Lamellerne var hatfarvet, men lysere. Stokken var hvidlig, gullig ved base og hul. Der var ingen speciel lugt.

Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)? (Jeg så de to svampe på Lovns Halvø 30. september. De stod under blandet løv mest bøg men tættest på )
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 09:41. Emne: Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)?
Et close-up på trådene.

Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)? (Et close-up på trådene.)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#2 Svar postet d. 01-10-11 kl. 10:41. Emne: Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)?
Det er svampen Spinellus fusiger, som parasiterer huesvampe, her vist Skær Huesvamp.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 14:08. Emne: Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)?
Det er nok snarere Rosa Huesvamp, men det skal nu ikke skille os ad Ole Jeg tænkte også på den men syntes den så lidt anderledes ud - ved du forresten om der er mere end en art af Spinellus på huesvampe?

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 01-10-11 kl. 17:53. Emne: Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)?
Enig i Rosa H. Der var en tråd om det samme for ikke så længe siden, men jeg ikke lige finde den. Der stod vist noget om arter.

Ole

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#5 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 20:47. Emne: Er det en svamp på en svamp eller en form for slør? - hvilke art(er)?
Tak for svarene. Jeg syntes godt det lignende Rosa Huesvamp, som der stod en del af i nærheden, men det var kun de to her, der havde alle trådene.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator