Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne-Grethe Lentz
Er dette en kæmpe tragthat (Læst 1084 gange) Postet d. 01-10-11 kl. 18:12
Fandt 2 eksemplarer i Stakrode skov ved Vejle fjord, 1.10. 2011. Hatten var ca.18 cm i diameter og som i ser lav stok.

Er dette en kæmpe tragthat (Fandt 2 eksemplarer i Stakrode skov ved Vejle fjord, 1.10. 2011. Hatten var ca.18 cm i diameter og s)
Foto: Anne-Grethe Lentz
Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#1 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 18:14. Emne: Er dette en kæmpe tragthat
Endnu et billede af tragthatten.

Er dette en kæmpe tragthat (Endnu et billede af tragthatten.)
Anne-Grethe Lentz har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 01-10-11 kl. 18:24. Emne: Er dette en kæmpe tragthat
Hej Anne-Grethe

Jeg tror snarere det er en mælkehat i gruppen omkring Hvidfiltet, eller Tragt-Skørhat. Hvis du stadig har svampen så prøv at checke for mælkesaft, og konsistensen, samt helst, lugt og smag. Hvis det skulle vise sig at være en mælkehat så skal du helst undersøge smagen på mælken alene og kødet alene!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#3 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 18:43. Emne: Er dette en kæmpe tragthat
Jeg har desværre ikke svampen med hjem, men mon ikke det er en tragt-skørhat, det passer med voksestedet og at der var jord og blade i hatten. Når jeg ser nærmere på billedet ser det dog ud til at der er små dråber af mælkesaft på lamellerne, kan det så stadig være en skørhat ?

Er er nybegynder i bestemmelse af svampe så tak for hjælpen, nu ved jeg mere om hvad jeg skal være opmærksom på. Venlig hilsen Anne-Grethe

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 01-10-11 kl. 19:32. Emne: Er dette en kæmpe tragthat
Med mælkesaft så er det enten Hvidfiltet Mælkehat eller Peber-mælkehat, da lamellerne ikke ser specielt tætte ud tror jeg mest på den første. Det er dog ingen bestemmelse, da der er to nærtstående arter (Hvidfiltet og Blødfiltet) som kan komme på tale

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#5 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 20:05. Emne: Er dette en kæmpe tragthat
Hej Thorbjørn !

Tusind tak for dine svar, på min næste svampetur vil jeg ta svampene med hjem så der er større chance for at bestemme dem. Mvh Anne-Grethe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator