Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

René Lydersen
Kender I denne svamp? (Læst 598 gange) Postet d. 01-10-11 kl. 18:44
Efter en dag i skoven med kantareller og rørhatte, fandt jeg også denne svamp, som jeg mener er en jordfarvet ridderhat, men jeg er ikke sikker.. Nogen der kan hjælpe? For jeg har planlagt at spise den

på forhånd tak

Kender I denne svamp? (Efter en dag i skoven med kantareller og rørhatte, fandt jeg også denne svamp, som jeg mener er en j)
René Lydersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 01-10-11 kl. 19:39. Emne: Kender I denne svamp?
Hej René

Velkommen til F&N

Jeg tror det er klogt at lade den stå, det er Tåge-tragthat, som mange er overfølsomme over for. Hvis man endelig vil bruge den bør man lægge den i et kort opkog og smide kogevandet væk! - personligt ville jeg hellere kaste mig over nogle af de gode spisesvampe i stedet for - selv om jeg, indrømmet, ofte spiste den som ung.

mvh, Torbjørn Borgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

René Lydersen
#2 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 19:51. Emne: Kender I denne svamp?
Tusind tak for svaret Thorbjørn, troede alle tragthatte havde tragt, men tak for visdommen.

Så giver jeg dem til konen

Besvar | Kommentér

Ole Terney
#3 Kommentar postet d. 02-10-11 kl. 00:32. Emne: Kender I denne svamp?
var det dig eller svampen der var ung Torbjørn ?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 02-10-11 kl. 06:40. Emne: Kender I denne svamp?
Da fangede du mig Ole

Da jeg som UNG gik i gymnasiet plukkede jeg mange forskellige spisesvampe. Jeg fik af og til en let "maveforkølelse", det kan sagtens være Tåge-tragthat der var skyld i den, men klokkerne ringede ikke dengang. Min bror blev engang syg efter at jeg havde stuvet Tåge-tragthatte, jeg syntes de lugtede og smagte god! Det er imidlertid kendt at mange ikke kan tåle dem. Personligt kunne jeg i dag ikke drømme om at spise dem, med eller uden afkogning først!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#5 Svar postet d. 02-10-11 kl. 12:57. Emne: Kender I denne svamp?
Da jeg blev medlem af Foreningen til Svampekundskabens Fremme var der en formand (Koch), som ikke selv tålte Tåge-Tragthat. Nok af denne grund har jeg aldrig smagt den.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator