Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mikkel Lund
Hvilken rørhat? (Læst 643 gange) Postet d. 01-10-11 kl. 20:44
På en hyggelig tur arrangeret af skov- og naturstyrelsen fandt vi en rørhat som vi ikke kunne identificere.

Er der nogen der kan hjælpe?

Hvilken rørhat? (På en hyggelig tur arrangeret af skov- og naturstyrelsen fandt vi en rørhat som vi ikke kunne identi)
Mikkel Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1450 x 1138)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 01-10-11 kl. 20:57. Emne: Hvilken rørhat?
Hej Mikkel

Det er enten Filtet, eller Vaskeskinds-rørhat, det kan ikke afgøres ud fra fotografiet. Det er spørgsmålet om kødet er hvidt i de centrale dele af hatten, eller (blegt) gulligt i hele hatten; endvidere skal man holde øje med om der er svovlgule tråde (rhizoider) ved stokbasis.

Når du beder om bestemmelse er det en dårlig ide at skære stokbasis af - mange gør det - "fordi det gør man automatisk ved spisesvampe" men det kan medvirke til at svampen ikke kan bestemmes!

mvh, Torbjørn

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Mikkel Lund
#2 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 21:03. Emne: Hvilken rørhat?
Hej

Tak for svaret. Jeg har gemt basis

Hvilken rørhat? (Hej

Tak for svaret. Jeg har gemt basis :-))
Mikkel Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 01-10-11 kl. 21:15. Emne: Hvilken rørhat?
Tak Mikkel, den ser ikke ud til at have gule tråde. Kødfarveforskellene er ret subtile, både mod hatten og mod rørene dur sammenligningen ikke, og forskellen er ikke overvældende tydelig, selv når man står med levende materiale i hånden.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Mikkel Lund
#4 Kommentar postet d. 01-10-11 kl. 21:24. Emne: Hvilken rørhat?
Hej Torbjørn

Efter lidt billed søgning kan jeg godt se hvad du mener. De er meget ens. Jeg hælder mod Filtet-rørhat.

Tak for svarene.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator