Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. oktober 2011

Spurve- eller duehøg?

Fra det sydlige Langeland i dag, hvor der blev set rigtigt mange rovfugle (af rigtigt mange ornitter :)). Sandsynligheden taler for Spurvehøg, da der blev set mange af disse. Vedhæfter 2 fotos.

Jeg synes, at krops- og hoftebredde ikke ses ens på de to fotos - måske lyset.

Jeg synes, at halen ikke er helt skarpkantet, men lidt mere afrundet og dermed pegenede på Duehøg.

Iøvrigt undrer det mig, at tværstribningen går ubrudt fra bryst til hale uden den hvide undergump, der er vist for både SH og DH i FiF. Dette ses bedst på næste foto.

Det skal nævnes, at der ikke er tale om glideflugt men reel flugt (den blev skræmt op fra et træ, da jeg kom gående - derfor tør jeg ikke helt tro på det med lige/buet vingeforkant). Som nævnt taler sandsynligheden for SH, men jeg skal jo lære det :) - dermed også ønske om forklaring, hvis det lader sig gøre. Vh Søren


Foto: Søren G. Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: