Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Møller
Due.... (Læst 1029 gange) Postet d. 11-12-06 kl. 00:03
Fotoet er håbløst, og jeg forventer ingen definitive svar, men et par kvalificerede bud er heller ikke at foragte.

Duelignende fugl med markant lyserødt bryst (Langå, igår). (så en del flyvende duer med hvid underside - samme art?, tamduer?)

Due.... (Fotoet er håbløst, og jeg forventer ingen definitive svar, men et par kvalificerede bud er heller ik)
Foto: Kim Møller
Kommentér

Lars Thomas
#1 postet d. 11-12-06 kl. 00:31. Emne: Due....
Duerne med den hvide underside - ja, det kommer jo an på hvad du mener med hvid underside - hvis det bare er sådan generelt på undersiden, så er det jo nok tamduer, men hvis det kun er bagtil, så begynder det at blive lidt småuhyggeligt - for så minder det svagt henad turteldue, og det gør de billede også lidt - det ser nemlig ud som om kræet har rødbrune vingeoversider. Men - og det er altid et men, turtelduer er sjældne, og de er trækfugle og bør befinde sig et sted i Afrika på nuværende tidspunkt. De er for det meste også sønderjyder. Et enkelt tilbageværende individ kunne man måske tænke sig, men en hel flok??? Mon ikke snarere der er en eller anden i din omegn, der dyrker eksotiske duer og så har ladet en flok af dem flyve ud? Eller de er måske stukket af? Det vil næsten være mere sandsynligt.

Lars Thomas

Kommentér

Kim Møller
#2 postet d. 11-12-06 kl. 01:02. Emne: Due....
Tak for svaret. Jeg vælger at tro gruppen på 10-15 duer med hvid underside er tamduer. En af dem var næsten helt hvid, så det passer jo fint ind.

Med hensyn til den enlige er jeg noget i tvivl, men der er kun en enkelt obs af turteldue i Århus amt i år, så den er svær at tro på. Næste gang jeg ser noget mistænkeligt ud af vinduet, så må jeg angribe til fods.

Kommentér

Tim H. Hansen
#3 postet d. 11-12-06 kl. 13:39. Emne: Due....
Jeg synes, det ligner en Tyrkerdue...

Kommentér

Søren Pedersen
#4 postet d. 11-12-06 kl. 14:16. Emne: Due....
Ja jeg vil bestemt også sige en Tyrkerdue

Mvh. Søren

Kommentér

Kim Møller
#5 postet d. 11-12-06 kl. 14:46. Emne: Due....
Jeg så ikke noget der lignede en sort streg på halsen, så den må i så fald være noget nær usynlig fra den vinkel. Størrelsen passer fint.

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#6 postet d. 11-12-06 kl. 15:17. Emne: Due....
Ungfuglen af Tyrkerdue har ingen sort halsplet/-streg: - se linket HER

vh/Peter

Kommentér

Niels J. Henriksen
#7 postet d. 11-12-06 kl. 17:54. Emne: Due....
Umiddelbart ligner den også en tyrkerdue i mine øjne, men billedet er godt nok uskarpt.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator