Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
Neotiella vivida (Læst 991 gange) Postet d. 07-10-11 kl. 21:37
Halløjsa.

Jeg mener at have fundet sand-mosbæger (Notiella vivida) i dag nær Houstrup strand (se billedet). Da den ikke allerede er oprettet her på siden er jeg gået i gang med det, men det er meget sparsomt hvad der findes af informationer på nettet. Bl.a. mangler jeg både årstal og autorer. Findes der et latinsk synonym, eller er det bare mig der ikke evner at grave det frem?

Mvh. Kevin.

Neotiella vivida (Halløjsa.

Jeg mener at have fundet sand-mosbæger (Notiella vivida) i dag nær Houstrup strand (se )
Kevin Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#1 Svar postet d. 07-10-11 kl. 22:09. Emne: Neotiella vivida
Hej Kevin, hvis ikke du har,- så se ascomycota- sæksvampenøglen. På side 30 er der måske nogle af de oplysninger du har brug for

Venligst Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#2 Kommentar postet d. 07-10-11 kl. 22:22. Emne: Neotiella vivida
Hmm Jette!

Den nøgle gjorde mig nu opmærksom på at der også fndes en "jomfruhår-mosbæger". Ifølge asco-nøglen er de nærmest identiske både mikro- og makroskopisk... Så er spørgsmålet om det overhovedet kan afgøres hvilken der er tale om!

Men tak for hjælpen!

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#3 Svar postet d. 07-10-11 kl. 22:29. Emne: Neotiella vivida
Jeg gjorde et fund sidste år, som Jens mikroskoperede for mig,- så det må kunne lade sig gøre at adskille dem, Kevin.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 08-10-11 kl. 18:31. Emne: Neotiella vivida
Jeg kender ikke arten, men ved at den ikke kan bestemmes uden mikroskopi! - desværre

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 08-10-11 kl. 18:31. Emne: Neotiella vivida
Jeg kender ikke arten, men ved at den ikke kan bestemmes uden mikroskopi! - desværre

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#6 Kommentar postet d. 10-10-11 kl. 15:12. Emne: Neotiella vivida
Tak for svarene begge to - den får (trods lidt misbehag herfra ) lov at svæve som "mosbæger sp."

Og så må jeg erkende at et mikroskop efterhånden (desværre?) er ved at være en nødvendighed... Det bliver godt nok ikke nemmere at forklare den brede befolkning om vigtigheden af "biodiversitet" når arterne er så ens at der i "den virkelige verden" ikke er den fjerneste forskel. Det idylliske artsbillede der males i folkeskolernes biologitimer er ved at være pure fortid!

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator