Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Andreasen
Hvor gul kan en Rød fluesvamp være? (Læst 1719 gange) Postet d. 10-10-11 kl. 11:21
Hej,

Fandt denne under Nordmandsgran,

Det er jo nok en Amanita muscaria, ville bare lige tjekke.

Har ikke rigtig nogen alternativer, da okkergul fluesvamp vokser under fyr og ikke har så klare farver...

Tak

Hvor gul kan en Rød fluesvamp være? (Hej,

Fandt denne under Nordmandsgran,

Det er jo nok en Amanita muscaria, ville bare lige tjekk)
Mathias Andreasen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#1 Svar postet d. 10-10-11 kl. 11:26. Emne: Hvor gul kan en Rød fluesvamp være?
Der er snarere Okkergul Fluesvamp - se linket HER

Ikke almindelig. Biotopen i Danmarks Svampe angives til at være "fyrreskove nær kysten".

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 10-10-11 kl. 11:35. Emne: Hvor gul kan en Rød fluesvamp være?
Den er efter min mening alt for ung til bestemmelse! - se: - se linket HER

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 10-10-11 kl. 11:39. Emne: Hvor gul kan en Rød fluesvamp være?
Husk altid lokalitet og dato.

Men jeg stemmer også på Okkergul Fluesvamp.

Mykorrhizaværten er ikke absolut, kun vejledende! Har lige set Mose-Mælkehat, Rødbrun Mælkehat, Kokosbrun Mælkehat og Afblegende Skørhat under birk, og Quelets Slørhat under fyr!

Besvar | Kommentér

Mathias Andreasen
#4 Kommentar postet d. 10-10-11 kl. 11:42. Emne: Hvor gul kan en Rød fluesvamp være?
Hej tak for svar,

Havde mest lyst til lidt information om hvor gul en rød fluesvamp kan være. Har ofte stødt på meget avvigende rød fluesvamp i farven. Denne her havde tendenser til let orange på hatten, derfor er jeg ret overbevist om at det er en Amanita muscaria, sammen med at der ikke var fyr i området.

Har andre fundet så gule Amanita muscaria?

Har andre set så gule individer?

Enig i at den er for ung til helt sikker visuel bestemmelse. Har ikke min litteratur her, er der forskel på mikroskopiske karakteristika?

Tak

Besvar | Kommentér

Mathias Andreasen
#5 Kommentar postet d. 10-10-11 kl. 11:44. Emne: Hvor gul kan en Rød fluesvamp være?
Den er fundet 9/10 i Kajbjerg skov, Nyborg.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 10-10-11 kl. 12:12. Emne: Hvor gul kan en Rød fluesvamp være?
Hvis jeg fokuserer på stokkens basis, så ser det faktisk ud til at der er en skede og ikke nogle skælkranse og hatbeklædningen ligner også mere Okkergul Fluesvamp - jeg er derfor tilbøjelig til at give Poul Evald og Erik ret; men jeg er meget tilbageholdende med at sætte navn udelukkende på unge svampe!

Der findes vistnok gule varieteter af Rød Fluesvamp, men såvidt jeg er orienteret ikke i Europa. Når den kan fremtræde gul skyldes det at farverne er vandopløselige, hvorfor den faktisk kan have alle mulige farver mellem rød over gullig, til næsten hvidlig afhængigt af vejrliget.

Prøv at slå op på Tulloss, Amanita (har ikke lige den nøjagtige web-adresse), han er verdenskendt ekspert i fluesvampe og har en god side på nettet!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mathias Andreasen
#7 Kommentar postet d. 10-10-11 kl. 13:03. Emne: Hvor gul kan en Rød fluesvamp være?
Fedt! Tak alle sammen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator