Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
Diptera-tilfældigheder 2011 (Læst 1939 gange) Postet d. 11-10-11 kl. 12:10
Som sidste år har jeg samlet en smule forskellige Stankelben og Fluer. Ikke så meget som sidste år, hvor det blev til en del kræ, som Walther allervenligst bestemte for mig. Det gav et par fine arter samt en ny flue for Danmark.

Jeg har lige sendt lidt blandet til Walther, som han har lovet at se på.

Derfor denne tråd.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#1 Kommentar postet d. 11-10-11 kl. 14:57. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Her lige et par links til 3 af trådene fra sidste år.

Her om Stankelben o.a

- se linket HER

Om fluer på rødvinslokning

- se linket HER

Og om den nye Sump-flue

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#2 Svar postet d. 11-10-11 kl. 21:16. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Hej Martin

Så ruller det... Jeg har ikke kigget materialet igennem i kronologisk rækkefølge, så jeg springer lidt frem og tilbage fra svar til svar.

Allerød, Ravnsholt 29. iv 2011:

Tipula lateralis 1 hun

Prionocera pubescens 2 hanner (ny art for DK)

Ptychoptera contaminata 1 han

Vandmosen 30. iv 2011: (hvor ligger Vandmosen?)

Empis borealis 1 hun

Otites guttata 1 hun

Toggerup Tørvemose (Gribskov) 30. iv 2011:

Prionocera pubescens 2 hanner

Allerød Sø 6. v 2011:

Tipula lateralis 1 han

Store Dyrehave 29. v 2011:

Otites guttata 1 han + 1 hun (in copula)

Allerød v. Håbet 11. vi 2011:

Temnostoma bombylans 1 hun

Ornithomyia avicularia 1 hun (kan du huske, hvordan du fik den? En Luseflue!)

Nephrotoma scurra 1 hun

Ret spændende udbytte indtil videre Prionocera pubescens er ny for landet. Den er kendt i alle vores nabolande. I England regnes den for sjælden. I Danmark har vi tre arter i slægten. P. turcica, som er meget almindelig, og P. subserricornis, som er knapt så almindelig. For øvrigt er den vist i materialet fra Allerød Sø 6/5, men jeg skal lige ha den blødt op for at være helt sikker. Slægten kan kendes på de savtakkede antenner uden børstehår.

Den kommer lige et par billeder til

Walther

Diptera-tilfældigheder 2011 (Hej Martin

Så ruller det... Jeg har ikke kigget materialet igennem i kronologisk rækkefølge, så j)
Foto: Prionocera pubescens, han
Klik på billedet for original størrelse (800 x 595)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#3 Kommentar postet d. 11-10-11 kl. 21:17. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Savtakkede antenner hos Prionocera sp.

Diptera-tilfældigheder 2011 (Savtakkede antenner hos Prionocera sp.)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#4 Kommentar postet d. 11-10-11 kl. 21:18. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Hypopygier tar man aldrig fejl af!

Diptera-tilfældigheder 2011 (Hypopygier tar man aldrig fejl af!)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(139)
#5 Svar postet d. 11-10-11 kl. 21:20. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
I er seje

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#6 Kommentar postet d. 11-10-11 kl. 21:28. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Hej Walther. Nydeligt udbytte må man sige. Ja selv om vi fører 1-0 over Portugal, var det her heller ikke af vejen.

Ny art for Danmark. Ikke af vejen. Og så fra to steder. Altså selvom den jo desværre for mig ligner nogle af de andre. Jeg må vist bede om hjælp, hvis der skal skrives noget klogt om den senere hen. Dyrene fra Allerød er fra sukkerlokning. Sukkerlokning rules. Dem fra Toggerup Tørvemose er fanget frit flyvende. Der var 100-vis af dem. Der må i hvert fald være basis for et halvt kilo, hvis man så lyster.

Vandmosen ligger i Gribskov og er en hængesæk/ fattigkær-mose.

Lusefluen kravlede rundt inde i vindueskarmen.

Jeg taster ind senere i aften.

Og igen nydelige fotos.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#7 Kommentar postet d. 12-10-11 kl. 15:30. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Så er de tastet ind.

Tillod mig for at få en rød art, at gøre det nye Stankelben til sjældent

Egentlig underligt med de to gange to hanner fra to forskellige lokaliteter. Hm. Men måske ingen samler stankelben om foråret.

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#8 Kommentar postet d. 12-10-11 kl. 15:40. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Ja, og jeg gjorde et lille foto af lusefluebørgen - dejligt dyr, som jeg dog nødigt ville ha i min pels!

Nej, ingen samler stankelben og foråret - eller om sommeren - eller om efteråret

Jeg bladrer videre i aften...

Walther

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#9 Kommentar postet d. 12-10-11 kl. 15:51. Emne: Diptera-tilfældigheder 2011
Ja de der Lusefluer har et eller andet ubeskriveligt over sig. Der er noget urkraft, der får ens hjerne til t vifte dem af, når de krabber rundt på ens bukser eller noget. Jeg har faktisk viftet et par af i år, inden jeg nåede at tænke, at de skulle i glasset.

Det kan være, at katten har slæbt den ind, hvad jo ikke er helt usandsynligt, med alt det den medbringer af underligheder i sin pels fra sine raids i omegnen. Har også fundet ud af, at både Mosegris, Rødmus, Almindelig Spidsmus og især Vandspidsmus er rigtig almindelige lige omkring huset. Heldigvis holder den sig fra Frøer, Snoge og Salamandre, men en enkelt Husskade og Skovspurv ryger med i købet. Hvis bare jeg kunne lære den at undlader at spise sommerfuglene og stankelbenene, som den også jager. Ret sikker på, at den nappede årets eneste Kejserkåbe i haven, inden jeg fik set den ordentligt. Den så dog ud til, at den nød den. Men det er en sød kat !!!

Nej der er ingen der samler Stankelben, men det er alligevel underligt med de to gange to.

Du tager bare i det tempo du gider. Du har vel pillet godbidderne fra til første indlægget.

Er lutescens''erne pæne, eller skal jeg tage en håndfuld mere af dem til foråret så du har nogle fine belægs-eksemplarer? Eller de flyver måske også nu?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator