Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
Lille blå på enekvist - entoloma ? (Læst 916 gange) Postet d. 17-10-11 kl. 13:04
1

Lille blå på enekvist - entoloma ? (1)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#1 Kommentar postet d. 17-10-11 kl. 13:06. Emne: Lille blå på enekvist - entoloma ?
2

Lille blå på enekvist - entoloma ? (2)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(66)
#2 Svar postet d. 17-10-11 kl. 19:50. Emne: Lille blå på enekvist - entoloma ?
Hvor er den fra? Kunne det være Entoloma juniperinum - den er ikke set i DK i mange år.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#3 Kommentar postet d. 17-10-11 kl. 21:38. Emne: Lille blå på enekvist - entoloma ?
Tjaa måske ikke et helt ringe bud - hatten er dog ret blå og sporerne er mere runde end kantede. Men ellers passer det jo meget godt. Svampen er fra Præstegårdsbakkerne i dag sammen med gode vokshatte som honning og skarlagen.

Nå ja så groede den jo også direkte p enekvisten - men godt nok nede i græsset...

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#4 Kommentar postet d. 24-10-11 kl. 22:44. Emne: Lille blå på enekvist - entoloma ?
Bestemt til gråblå huesvamp af Thomas Læssøe:

"kuglerunde, amyloide sporer, glatte og steril lamelæg fyldt med pindsvine-cystider så...... (ikke en Entoloma) - lamelæggen er nærmest grøn og man kunne spekulere på om det drejer sig om en "mikroart" i pseudocorticola/meliigena/juniperina etc komplekset." TL

Jeg var selv kommet frem til at den godt kunne høre hjemme i den gruppe pga sporerne - men så hverken den grønne æg eller cystider ;)

Måske en ny art eller underart - den strander nok her - til andre finder noget lignende eller man får den smidt i DNA-morteren ;)

Erik

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#5 Kommentar postet d. 24-10-11 kl. 22:45. Emne: Lille blå på enekvist - entoloma ?
Tak til Thomas og tak til JCS for sit gode bud - og så gik du måske selv ud og fandt den - altså ene-rødbladet. ;)

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(66)
#6 Svar postet d. 25-10-11 kl. 09:45. Emne: Lille blå på enekvist - entoloma ?
Dejligt at du fik en afgørelse og det ser jo helt rigtigt ud.

Men dine billeder inspirerede mig til at genoptage min eftersøgning af Ene-rødblad i Bramslev Bakker, hvorfra den er kendt med fund i starten af 1990´erne. Men om jeg nåede i mål, er stadig et åbent spørgsmål. Her må der mere kompetente personer på banen. Hvis ikke må jeg jo på den igen igen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator