Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Voigt
Tågetragthat? (Læst 1668 gange) Postet d. 18-10-11 kl. 21:53
Den ligner efter billederne i svampebogen, men den lugter ikke af blåsyre; faktisk lugter den ikke af noget som helst. Den står i grupper i en ret åben granskov sammen med bl.a. Anistragthat og Høstmusseron, som den på afstand og i svagt lys har en skuffende lighed med.

Tågetragthat? (Den ligner efter billederne i svampebogen, men den lugter ikke af blåsyre; faktisk lugter den ikke a)
Niels Voigt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels Voigt
#1 Kommentar postet d. 18-10-11 kl. 21:54. Emne: Tågetragthat?
Sådan ser lamellerne ud. Stokken er hul og sprød.

Tågetragthat? (Sådan ser lamellerne ud. Stokken er hul og sprød.)
Niels Voigt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#2 Svar postet d. 18-10-11 kl. 22:30. Emne: Tågetragthat?
Enig i Tåge-Tragthat,

hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Voigt
#3 Kommentar postet d. 19-10-11 kl. 19:10. Emne: Tågetragthat?
Tak for svaret, men kan det passe, at den overhovedet ikke "lugter ret stærkt af bittermandel (blåsyre)", som den er beskrevet i Politikens Svampebog?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 19-10-11 kl. 19:43. Emne: Tågetragthat?
Personligt synes jeg ikke den lugter af blåsyre, efter min mening har den en lidt kvalm krydret-honningagtig lugt, men unge eks. lugter måske ikke så meget, eller er lugten mindre tydelig når det er koldt i vejret?!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Voigt
#5 Kommentar postet d. 20-10-11 kl. 20:03. Emne: Tågetragthat?
Nå, men så må jeg prøve, om jeg kan tåle den. De skriver, at nogen mennesker er overfølsomme, så det bliver kun nogen små bidder til at starte med.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 20-10-11 kl. 20:29. Emne: Tågetragthat?
Se linket her ang. risikoen ved at spise Tåge-tragthat!

- se linket HER

Egne erfaringer:

Som ung spiste jeg den ofte, men fik en gang imellem "maveforkølelse" men dengang forbandt jeg ikke de ting med hinanden, og de hænger da heller ikke nødvendigvis sammen; min ene bror kunne ikke tåle den. I dag kunne jeg ikke drømme om det, jeg spiser da også kun få forskellige svampearter!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator