Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ditte Nan Hansen
Plantage-Slørhat? (Læst 1018 gange) Postet d. 19-10-11 kl. 07:16
Jeg får denne til Plantage-Slørhat. Lugt ubetydelig. Øverst på stokken et svagt, violet skær. Hemmed Plantage, Norddjurs, 25.09.11. To billeder.

Mvh. Ditte

Plantage-Slørhat? (Jeg får denne til Plantage-Slørhat. Lugt ubetydelig. Øverst på stokken et svagt, violet skær. Hemmed)
Ditte Nan Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#1 Kommentar postet d. 19-10-11 kl. 07:17. Emne: Plantage-Slørhat?
2

Plantage-Slørhat? (2)
Ditte Nan Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 19-10-11 kl. 07:42. Emne: Plantage-Slørhat?
Hej Ditte

Flot materiale! - men flere oplysninger er nødvendige: Kødfarve, konsistens især i stok, samt farve på unge lameller!

Det sikreste vil i alle tilfælde være at få bæstet mikroskoperet, hvis du har tørret det, helst via svampeatlas, da jeg desværre ikke har tid eller overskud til at mikroskopere svampe begge steder.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#3 Kommentar postet d. 19-10-11 kl. 08:07. Emne: Plantage-Slørhat?
Hej Torbjørn

Tak for dit svar. Jeg har desværre ikke yderligere info, eller belæg, bortset fra voksested mager bund, under rødgran. Er du sikker – på at den er usikker?

Mvh. Ditte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 19-10-11 kl. 08:17. Emne: Plantage-Slørhat?
Tak Ditte, jeg lægger hovedet i blød - og forsøger at vurdere den nærmere. Hvilken litteratur bestemte du den efter - og hvad var afgørende?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#5 Kommentar postet d. 19-10-11 kl. 08:34. Emne: Plantage-Slørhat?
Jeg har brugt ”Danske Storsvampe” af Petersen og Vesterholt (1990) samt ”Danmarks Svampe” af Vesterholt (2009). Det var det (svage) violette skær, øverst på stokken, som var afgørende for, at jeg landede på Plantage-Slørhat.

Mvh. Ditte

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#6 Svar postet d. 19-10-11 kl. 08:50. Emne: Plantage-Slørhat?
Hej Ditte, det violette skær på stok top samt voksestedet i mos under gran skulle gøre den sikker. Kilde: - se linket HER

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#7 Kommentar postet d. 19-10-11 kl. 09:06. Emne: Plantage-Slørhat?
Tak for linket Thomas. God og grundig gennemgang af arten. Der er i hvert fald meget, der tyder på, at det er C. biformis, jeg har fundet.

Mvh. Ditte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 19-10-11 kl. 09:32. Emne: Plantage-Slørhat?
Der er desværre tale om et artskompleks, som bl.a. indeholder endnu ubeskrevne arter; nogle gange kan jeg godt bestemme den i felten, andre gange viser mikroskopien at det kunne jeg ikke. Med baggrund i egne erfaringer og ud fra Funga Nordica og slørhatteværket Cortinarius flora photographica generer følgende ting mig: Hatten er udpræget puklet (var det tilfældet på alle eks.?), virker meget glat bortset fra i randzonen (men den fine indvokset trådede beklædning kan være slidt af i regn, endvidere er stokken udpræget tenformet. Jeg kender udmærket Jans artikel, og der er ingen tvivl om at billedet der er korrekt, men artiklen blev skrevet på et tidspunkt man ikke vidste hvor svært komplekset er.

På baggrund af det så tør jeg ikke godkende den uden materiale!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 19-10-11 kl. 09:40. Emne: Plantage-Slørhat?
Ps. Jeg har lige set det eneste foto der er tilgængeligt på F&N - se linket HER, det er ikke umiddelbart overbevisende, i det mindste er det utypisk!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator