Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Larsen
Hvorfor gnider en flue benene mod hinanden (Læst 4846 gange) Postet d. 20-10-11 kl. 21:39
I aften læste jeg godnathistorie for min datter om insekter, fluer m.m oG hun stiller så et spørgsmål, jeg ikke kan besvare. Jeg har ledt Google igennem uden held, så jeg prøver her:

Hvorfor gnider fluer sine ben mod hinanden?

Jeg håber nogen kan hjælpe. Nu er både min datter og blevet nysgerrige

Mvh Jan

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen

Svaraktivitet:

(676)
#1 Svar postet d. 20-10-11 kl. 21:52. Emne: Hvorfor gnider en flue benene mod hinanden
Hej Jan,

En udbredt mening er at den vasker sig. - se linket HER.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#2 Kommentar postet d. 20-10-11 kl. 22:16. Emne: Hvorfor gnider en flue benene mod hinanden
Jep, det er simpelthen for at holde sig pæn og ren. Tit begynder fluer med forbenene, som de bruger til at pudse øjne og munddele med, og så ender de med bagbenene, som de bruger til at gi vingerne en tur med.

Altsammen for at fjerne pollen og støv olign. Fluer er faktisk vældigt renlige og velsoignerede dyr

Walther

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen

Svaraktivitet:

(7)
#3 Svar postet d. 21-10-11 kl. 11:26. Emne: Hvorfor gnider en flue benene mod hinanden
aj hvor sød og sjov en lille efterårsferie historie

og sikke en sød og seriøs far,der undersøger tingene,så han kan svare sin datter på hendes kloge spørgsmål!

jeg kan tydeligt huske forundringen,når en flue ,altså,vaskede ben...

Skøn tråd!

Tak for den!

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Jan Larsen
#4 Kommentar postet d. 24-10-11 kl. 10:16. Emne: Hvorfor gnider en flue benene mod hinanden
Hej igen

Tusinde tak for svarene.

Det var sjovt, at der var sådan en årsag. Det er jo ellers et insekt, som vi vifter væk fra maden. Endda selvom den lige har vasket sig.

Det grinte min datter og jeg lidt af.

Dejligt med et sådan forum.

Have en god dag!

@Annemette: Tak for det

mvh

Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator