Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvilken vokshat-art eller arter er dette? (Læst 761 gange) Postet d. 23-10-11 kl. 00:16
Jeg så dem på et overdrev på Lovns halvøen d. 30 september. Jeg tror, at det kan være samme art, da jeg så dem i nærheden af hinanden i grupper forskellige steder på overdrevet, og fordi hatten er klæbrig på alle, de har lilla-røde lameller med lys-gullig æg, og stokkene er orange.

De store flerfarvet er op til 5-6 cm i hatbredden, mens de små røde er ca. 1,5-2 cm. Der var ingen speciel lugt.

Hvilken vokshat-art eller arter er dette? (Jeg så dem på et overdrev på Lovns halvøen d. 30 september. Jeg tror, at det kan være samme art, da )
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 23-10-11 kl. 00:17. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Her er den store i profil.

Hvilken vokshat-art eller arter er dette? (Her er den store i profil.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 23-10-11 kl. 00:18. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Her ligner hatten de store, men den er endnu ret lille og har samme stok, som de små.

Hvilken vokshat-art eller arter er dette? (Her ligner hatten de store, men den er endnu ret lille og har samme stok, som de små.)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 23-10-11 kl. 00:21. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Her en lille fra det, der lignede samme gruppe. Farverne kan snyde lidt, fordi de andre er taget i sol, mens høj græs skyggede på denne.

Hvilken vokshat-art eller arter er dette? (Her en lille fra det, der lignede samme gruppe. Farverne kan snyde lidt, fordi de andre er taget i s)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 23-10-11 kl. 00:23. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Denne lille stod i en helt anden gruppe længere væk, hvor de fleste var små som denne, men med enkelt større, som lignede de flerfarvede hatte på de første fotos.

Hvilken vokshat-art eller arter er dette? (Denne lille stod i en helt anden gruppe længere væk, hvor de fleste var små som denne, men med enkel)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 23-10-11 kl. 15:11. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Den store på det andet foto kunne sagtens være Skarlagen-vokshat på grund af størrelsen og den tydeligt lændefibrede stok. De små er måske Cinnober-vokshat, men jeg er i tvivl, især det sidste synes ikke at have glat hat. Hatten skal være glat på dem alle!

Udover hatfarven (lugten), klæbrigheden, er lamellernes tilheftning og (som nævnt) stokkens overfladestruktur vigtige for bestemmelse.

Aktuelle forvekslinger er her udover de to Knaldrød Vokshat (som har udrandede lameller) er spinklere end Skarlagen-vokshat, højstokket uden påfaldende fibret stok, samt honninglugt især i stokbasis. Jeg tror ikke umiddelbart det er en af dem.

Skarlagen-vokshat er ofte endnu mørkere, blodrød til brunrød som frisk, men fælles for dem alle - og det der gør det vanskeligt - er at hatten falmer til ukendelighed med alderen!

mvh. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#6 Kommentar postet d. 24-10-11 kl. 01:23. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Og jeg som lige troede, det ville blive nemt, når jeg havde så mange fotos af dem, men der er altså tale om flere forskellige arter.

Jeg vedhæfter lige et udsnit fra foto 1. Lamellerne ser for mig ud til at være smalt tilhæftet. De store på foto 1 og 2 er de samme. Hatoversiderne var klæbrige/fugtige på trods af det var højt solskin. Smagen var neutral, måske en lille smule sød, men det står intet om smag for vokshattene i mine bøger? Der var ingen speciel lugt. Som det ses på stokken, fik jeg ikke fat i det allernederst, så jeg kan ikke se, om det er hvidligt, men den var hul og gik i stykker.

De to små lignede hinanden og hattene var klæbrige, men jeg checkede ikke lameltilhæftningen.

mvh. hugo

Hvilken vokshat-art eller arter er dette? (Og jeg som lige troede, det ville blive nemt, når jeg havde så mange fotos af dem, men der er altså )
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 24-10-11 kl. 07:54. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Den store er utvivlsomt Skarlagen-vokshat! - det er et godt overdrev du der har været på

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1848)
#8 Svar postet d. 24-10-11 kl. 14:12. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
enig i Skarlagen-Vokshat (#0, 1, 6) og sandsynligvis Cinnober-Vokshat (#2, 3, 4) - udtørringen af Cinnober-Vokshat er ihvertfald typisk for arten (#2)

men da Skarlagen-Vokshat jo ofte findes på overdrev af national betydning (17-21 arter af vokshatte) bør du naturligvis være opmærksom på Knaldrød Vokshat med honninglugten (især efter ophold på radiator) - og andre sjældne arter også!

Knaldrød Vokshat kan på gode lokaliteter (fx Rødme Svinehaver på Sydfyn) have meget store frugtlegemer

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#9 Kommentar postet d. 24-10-11 kl. 18:33. Emne: Hvilken vokshat-art eller arter er dette?
Tak for svarene.

Mht. til det gode overdrev er det i hvert fald ikke overendt af fugleognatur-folket, for der er kun uploadet en and og en sommerfugl fra området?

Mht. til Knaldrød vokshat er det nok ikke en mulighed i blandt disse, for den skulle have tør hat.

Jeg nøjes med at uploade Skarlagen-vokshat som obs.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator