Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jes Sig Andersen
Honningsvamp og ??? rørhat (Læst 1275 gange) Postet d. 30-10-11 kl. 17:51
Fandt idag disse herlige svampe i Velling skov, sammen med en pæn portion Tragtkantarel.

Er der nogen der vil bekræfte Honningsvamp (trods fraværet af honninggule skæl og gul basis på stokken ...) Svampen groede helt efter bogen i knipper på siden af en gl løvtræsstub.

Så er der rørhatten, som jeg ikke rigtig kan hitte ud af. Bedste bud efter bøgerne kunne være Sortblånende R.

Groede enkeltvis under store Abies. Hat på oversiden mørkebrun som mørk chokolade. Underside og stok gul. Blåner svagt i snit, og på det store eksemplar ses sneglegnav med rødlige kanter. Det lille eksemplar var ca 4 cm i diameter på hatten.

vh/

Honningsvamp og ??? rørhat (Fandt idag disse herlige svampe i Velling skov, sammen med en pæn portion Tragtkantarel.
Er der nog)
Foto: JSA
Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#1 Kommentar postet d. 30-10-11 kl. 17:52. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
og fra den anden side

Honningsvamp og ??? rørhat (og fra den anden side)
Jes Sig Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#2 Kommentar postet d. 30-10-11 kl. 17:53. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
og den formodede honningsvamp

Honningsvamp og ??? rørhat (og den formodede honningsvamp)
Jes Sig Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen

Svaraktivitet:

(5)
#3 Svar postet d. 30-10-11 kl. 18:03. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
Honningsvampen er Mørk Honningsvamp med tydelige mørke skæl i hatranden. Rørhatten vil jeg ikke byde på, så du skal ikke flage grønt endnu

Mvh. Ditte

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#4 Svar postet d. 30-10-11 kl. 18:09. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
jeg tænker Mørk Honningsvamp, som Ditte skriver og dugget rørhat. Jeg synes hatten ser dugget ud og bidmærkerne viser rødt, men afvendt dem der ved mere

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#5 Kommentar postet d. 30-10-11 kl. 18:56. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
Foreløbig tak for gode svar. Vi lar'' den lige stå og blafre lidt, om der er flere der vil byde ind på rørhatten. Supplerende kan oplyses at den var tør og lækker på oversiden, lidt som en Karl Johan, blot mørk chokolade farvet.

Det er forbavsede mig mest var at finde friske unge rørhatte her ved overgangen fra okt til nov.

vh/Jes

Hvad mener i iøvrigt om honningsvampens brugbarhed i køkkenet ? Er den værd at hugge tænderne i ?

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen

Svaraktivitet:

(5)
#6 Svar postet d. 30-10-11 kl. 19:55. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
Jeg har ikke prøvet Mørk Honningsvamp, men alle arter af honningsvampe skulle være spiselige, dog med det forbehold at ikke alle mennesker tåler dem. Så man må prøve med en lille portion. I felthåndbogen, under Ægte Honningsvamp, står at Mørk Honningsvamp er af samme spisekvalitet som Ægte: - se linket HER

Vh. Ditte

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen

Svaraktivitet:

(5)
#7 Svar postet d. 30-10-11 kl. 19:59. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
Lige et link mere om spiselighed: - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#8 Kommentar postet d. 30-10-11 kl. 22:09. Emne: Honningsvamp og ??? rørhat
Hej Eva,

Jeg tror du har ret i Dugget Rørhat. Fandt nogle billeder på - se linket HER og det unge eksemplar ligner på en prik. Mørkebrun overside og rent gul stok og underside.

Tak

vh/Jes

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator