Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Nielsen
Lille violet svamp. (Læst 689 gange) Postet d. 01-11-11 kl. 11:18
Fundet for et par dage siden.

Jeg troede ved første øjekast at dette var Violet Ametysthat men et eller andet fik mig til at samle svampene op og det holder vist ikke helt stik.

Der er et næsten sølvagtigt "fluorescerende" lyst violet skær på toppen af hatten, der ser ud til at være radiært fibret.

Lamellerne virker også for tætte og fine til at det kan passe. Jeg skal lære at tage ordentlige billeder eller bedre noter for det er ikke nemt at se tilhæftningen.

Bedste bud jeg kunne finde på Mycokey var en trævlhat men jeg er ikke helt tilfreds for de svampe jeg fandt havde ikke så udtalt en pukkel.

Lille violet svamp. (Fundet for et par dage siden.
Jeg troede ved første øjekast at dette var Violet Ametysthat men et e)
Jesper Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jesper Nielsen
#1 postet d. 01-11-11 kl. 11:19. Emne: Lille violet svamp.
Lameller

Lille violet svamp. (Lameller)
Besvar | Kommentér

Jesper Nielsen
#2 Kommentar postet d. 01-11-11 kl. 11:21. Emne: Lille violet svamp.
De stod i små grupper over et vist areal.

Lille violet svamp. (De stod i små grupper over et vist areal.

)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 01-11-11 kl. 11:34. Emne: Lille violet svamp.
Hej Jesper

Når du sammenligner med en trævlhat, så er den næppe særligt stor! - derfor vil jeg tro at vi befinder os henne i retning af Spinkel Hekseringshat

Det er dog ingen bestemmelse, lameltilheftningen, lugten og mere om økologien er vigtige karakterer her

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Nielsen
#4 Kommentar postet d. 01-11-11 kl. 11:41. Emne: Lille violet svamp.
Ja det kræver vist en tur til for jeg fik ikke lagt ordentligt mærke til lamellerne.

Den stod i jorden i en bøgeskov - jeg tror det er tung lerjord.

Og nej den var ikke stor - måske 4-5 cm diameter på hat og en højde af 7-8 cm.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 01-11-11 kl. 12:14. Emne: Lille violet svamp.
Det kan være et problem om det er små eksemplarer af Violet Hekseringshat i stedet for Spinkel H. Her er lugten vigtig, udover at hatten er udpræget hygrofan hos den anden (dvs. skifter farve efter fugtighedsforholdene, og danner skarpt afgrænsede områder; økologien passer bedst med den første. Kender du Violet Hekseringshat så godt at du kan tage stilling til om det er den, eller ej?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Nielsen
#6 Kommentar postet d. 01-11-11 kl. 12:41. Emne: Lille violet svamp.
Jeg vil ikke sige jeg kender Violet Hekseringshat særlig godt men jeg tvivler nu på at det kan være den for den svamp jeg fandt virkede for lille og tyndkødet (og jeg så mange eksemplarer i skovbunden).

Spinkel hekseringshat ligner mere udfra billeder men ikke nok til at jeg vil stille mig tilfreds med den.

Kunne være jeg skulle forsøge mig med et sporeprint og bedre billeder af lamellerne hvis jeg får tid til at komme ud igen for de gror tæt på hvor jeg bor.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 01-11-11 kl. 12:42. Emne: Lille violet svamp.
Et bedre foto og et sporeaftryk vil være meget velkomment

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator