Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Clausager
Fotografering af substrat i vandløb (Læst 1199 gange) Postet d. 03-11-11 kl. 20:11
Jeg vil prøve at fotografere æg af laksefisken helt, som gyder i vandløb i december. De få mm store befrugtede æg klæber sig til sten, sand, trærødder, vandplanter (visnende og vintergrønne) og udhængende bredvegetation i vandløbet og klækkes efter ca. tre måneder. Vanddybden kan være ½ - 1 m. Jeg vil prøve at følge æggenes overlevelse i vinterens løb. På blødbund vil mange æg formentlig blive dækket af sand og gå til. Den udhængende bredvegetation vil visne ned, så her vil æggene også gå tabt.

Det er selvfølgelig muligt at overføre æggene til akvarier og fotografere æggene der, men det bedste vil være hvis æggene kan fotograferes direkte på substratet i vandløbet. Først skal æggene jo findes med vandkikkert, men det kan vel ikke lade sig gøre at fotografere gennem en vandkikkert.

Det næste jeg tænker på er at iføre mig en dykkerdragt og kameraet et vandfast hus og krybe opstrøms til æggene. Men hvad med lysforhold og turbulens i vandløb med en forholdsvis stor strømhastighed. Kan det lade sig gøre - er der nogle tips ? På forhånd tak.

Venlig hilsen

Peter

Besvar | Kommentér

Peter Clausager
#1 Kommentar postet d. 06-11-11 kl. 11:29. Emne: Fotografering af substrat i vandløb
I en tråd her gør Jes Elnif opmærksom på en ny type kamera, Lytro. Det kunne være noget for mig. Jeg skal fotografere makro uden at kunne fokusere ordentligt på motivet. Med Lytro skulle der jo være gode muligheder for at få et skarpt billede alligevel.

Peter

Besvar | Kommentér

Bo Skelmose
#2 Kommentar postet d. 06-11-11 kl. 13:04. Emne: Fotografering af substrat i vandløb
Hej Peter.

Lys bliver det største problem - uden god blitz så er det vist umuligt.

Lidt i en anden boldgade så har jeg lavet en rig hvor mit videokamera kan fjernstyres ovenfra. Så kan jeg side i min bil eller i et telt og fjernstyre det hele. Det giver mere ro til det hele. Det er næsten umuligt at holde kamera i ro hvis vandet er hurtigstrømmende. Hvis æggene sidder på slyngende vandplanter er det endnu svære. Hvis du vil lave billeder undervand i vinterhalvåret så er du også pokkers besværet af vandets uklarhed. Når der kommer lys på, så bliver urenhederne i vandet ekstra synlige. Jeg ville foretrække et akvarie til det - netop æg og larver er til at ha med at gøre i akvarie. Jeg har stadig helt til at gå i mit akvarie fra udklækningen for 3 år siden. Nu gyder de sammen med mine laks i akvariet - dog uden succes

Det foresvæver mig at nogle fastbilledkameraer kan fjernstyres med blænde og alt - ovenfra - måske de vil kunne betjenes mens de er fastmonteret på en form for rig. Hvor har du planer om at lave det ?

Fotografering af substrat i vandløb (Hej Peter.
Lys bliver det største problem - uden god blitz så er det vist umuligt. 
Lidt i en ande)
Bo Skelmose har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 720)
Besvar | Kommentér

Bo Skelmose
#3 Kommentar postet d. 06-11-11 kl. 13:34. Emne: Fotografering af substrat i vandløb
Hej

Nåja - her han du se hvad jeg fik ud af undervandsoptagelserne i Ravnkilde i Rold Skov.

Vandet i kilden er spritklart !

Ørredynglen har masser af vandinsekter at leve af.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Peter Clausager
#4 Kommentar postet d. 07-11-11 kl. 11:16. Emne: Fotografering af substrat i vandløb
Hej Bo

Dine optagelser er jo helt unikke. Så høj kvalitet vil jeg aldrig kunne opnå og heller ikke nødvendig som dokumentation, men det kunne jo alligevel være yderst spændende.

Det er i Alling Å-systemet (tilløb til Grund Fjord/Randers Fjord) at jeg vil se på heltæg. Hvis jeg finder nogle gode lokaliteter med gode lys - og adgangsforhold vil jeg måske kontakte dig.

Hilsen Peter

Besvar | Kommentér

Bo Skelmose
#5 Kommentar postet d. 07-11-11 kl. 11:31. Emne: Fotografering af substrat i vandløb
Hej Peter

Du skal være velkommen. Hvis det er dokumentationsfoto så skal du jo lave billederne i åen. Naturligvis kan det lade sig gøre. Herude sætter fiskerne millioner af små nyklækkede helt ud i Nymindestrømmen. Når de vender tilbage for at gyde så lægger de æg i nymindestrømmens små gennemløb. Om de får noget ud af det ved man ikke - jeg har set æggene på planter, sten og rør. Fiskerne siger de har set yngel fra heltene. Vandet kan være svagt salt, alt efter vindforholdene.

Jeg forsøgte at filme dem i leg - men det blev for koldt - selv i termowaders.

Jeg har så gennem flere år forsøgt at filme ørredens gydning undervand - men hver gang har vandet været for plumret. Prøver igen i år Nu har jeg et godt sted - mangler bare en aftale med landmanden.

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen
#6 Kommentar postet d. 07-11-11 kl. 12:04. Emne: Fotografering af substrat i vandløb
Wow! Tak for billederne. Man får jo helt tåre i øjnene. Jeg har været der mange gange, men aldrig så tæt på.

Men hvad skal vi da egentlig med naturen, det billige skidt. Kilden burde have været rørlagt for lang tid siden. Den er jo til skade for både landbrug og turister, der får våde sko og kolde tæer. Det kan enhver da se.

Besvar | Kommentér

Bo Skelmose
#7 Kommentar postet d. 07-11-11 kl. 12:08. Emne: Fotografering af substrat i vandløb
Det mest overraskende er hvor mange vandinsekter der er - ovenfra får man bare ikke øje på dem - men hold fest hvor er der meget at kikke på under overfladen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator