Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Carlo Rhiger
Hvilken slags svampe er det jeg har fået i min græsplæne? (Læst 763 gange) Postet d. 05-11-11 kl. 00:43
Har hen over de sidste 4 - 6 uger fået et stigende antal svampe af samme slags på et koncentreret område i græsplænen, et område, hvor der løber både "døde" og "levende" nåletræsrødder ud under det grønne tæppe.

Hvad er det for nogen?

Hvilken slags svampe er det jeg har fået i min græsplæne? (Har hen over de sidste 4 - 6 uger fået et stigende antal svampe af samme slags på et koncentreret om)
Foto: Oversigtsbillede med kolonien
Klik på billedet for original størrelse (800 x 495)
Besvar | Kommentér

Carlo Rhiger
#1 Kommentar postet d. 05-11-11 kl. 00:45. Emne: Hvilken slags svampe er det jeg har fået i min græsplæne?
. . . og her et billede, hvor jeg er tæt på svampen.

Hvilken slags svampe er det jeg har fået i min græsplæne? (. . . og her et billede, hvor jeg er tæt på svampen.)
Foto: Nærbillede af svampen i græsplænen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 451)
Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#2 Svar postet d. 05-11-11 kl. 01:07. Emne: Hvilken slags svampe er det jeg har fået i min græsplæne?
Ja, der er disse to valgmuligheder:

Rynket Troldkølle (Clavulina rugosa)

- se linket HER

Kendetegn: Frugtlegemet er 1-8 cm højt, ca. 1-4 cm bredt (fra den ene ydre gren til den anden),

meget sparsomt grenet som ungt, senere med en fyldig mængde spidse lige forgreninger,

som ungt kan dens forgrening bestå af en lidt bredere og "flad" overflade

med to små takker øverst på frugtlegemet.

Grenene er glatte med dog rynkede på det yderste af frugtlegemet (omkring forgreningerne),

hos ældre eksemplarer er de mangfoldige,

lange og ganske lige (sidder som pigkrone øverst på "hovedstemmen"), hvide til creme i farven.

Forveksling: Kan forveksles med Kam-troldkølle (og Grå troldkølle der er grå).

Levested: På jorden i både i løv og nåleskov, måske med en overvægt i løvskov

Udbredelse: almindelig i DK

HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Kam-Troldkølle (Clavulina cristata)

- se linket HER

Kendetegn: Frugtlegemet er normalt 1-7,5 cm højt, ca. 1-6 bredt (fra yderste gren på den ene side til den modsat yderste gren),

få forgreninger,

med "puder" af små spidser så den bliver buskagtig eller med sammenhængende gevir struktur med takker (som Dådyrgevir).

Grenene er glatte eller rynkede (oftest vandrette rynker), hvide til creme i det,

spidse ende, men aldrig lange lige forgreninger som Rynket-troldkølle.

Forveksling med Rynket troldkølle, men denne er som ældre kraftigt forgrenet, grenene er lange, lige og mange i antal, som ung er den rynket, men kun ved spidsernes begyndelse.

Levested: På alt slags jord, i skove, parker, haver og alt ligenende.

Udbredelse: Uhyre almindelig i Dk

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#3 Svar postet d. 05-11-11 kl. 01:13. Emne: Hvilken slags svampe er det jeg har fået i min græsplæne?
- eller de to arter kan opfattes som et kontinuum af een art

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 05-11-11 kl. 21:31. Emne: Hvilken slags svampe er det jeg har fået i min græsplæne?
En anden mulighed er en af de hvide arter af køllesvamp (Clavulinopsis), se bestemmelsesnøglen her, der godt nok delvist kræver mikroskopi.

mvh, Torbjørn

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator