Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art? (Læst 717 gange) Postet d. 10-11-11 kl. 09:53
Jeg så dem på savfladen af en fældet bøg i Fløjstrup skov d. 27. oktober.

Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art? (Jeg så dem på savfladen af en fældet bøg i Fløjstrup skov d. 27. oktober.)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 10-11-11 kl. 09:54. Emne: Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art?
Her er et udsnit med en 2-3 mm bred snegl.

Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art? (Her er et udsnit med en 2-3 mm bred snegl.)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 11-11-11 kl. 07:40. Emne: Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art?
Jeg tror det, der er, såvidt jeg kan se kun det ukønnede stadium på fotografiet; forvekslingsmuligheden Stor Sejskive har (næsten?) aldrig et ukønnet stadium; jeg er dog på gyngende grund - måske skulle du nøjes med at kalde den Sejskive, ubestemt

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 13-11-11 kl. 00:56. Emne: Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art?
Hej Torbjørn, er ukønnet stadie det samme som Morten Lange kalder første stadium "tuer af fligede-tungeformede skud"?

Hverken Lange eller Vesterholt skriver om det udseende hos Stor Sejskive, der blot beskrives som skive/bæger fra 3-20 mm. De største af mine er omkring 3 mm, men mere tungeagtige.

Jeg kan se, at det kun findes nogle af Rødlilla uploadet her på sitet og i fakta-boksen under dem alle er der en linie, som der ikke er normalt her på sitet:

Familie: Se flere billeder af Familie usikker/udefineret

Er der tvivl, om der findes flere arter, der ligner eller hvorfor den store usikkerhed?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 13-11-11 kl. 13:17. Emne: Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art?
Der er en bestemmelsesnøgle til "Inoperculate skivesvampe" her, hvori bl.a. sejskiverne er:

- se linket HER

Rødlilla Sejskive optræder (næsten?) altid sammen med sit ukønnede stadium (= dit foto), Stor Sejskive (næsten) aldrig. I en snæver vending bliver den første (normalt?) godkendt på svampeatlas hvis begge stadier er synlige; men det sikreste er sporeforskellene; jeg ved dog at der findes ubeskrevne arter i slægten, hvoraf mindst en forekommer i DK.

Illustrationen i "Illustreret Svampeflora" under navnet Kødfarvet Sejbæger, skulle ifølge de kloge vise Rødlilla Sejskive (ukønnet stadium). Det sikreste er mikroskopi, men du har muligheden for at kalde den ubestemt Sejskive (Ascocoryne sp.) som findes på F&N.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 13-11-11 kl. 13:17. Emne: Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art?
Der er en bestemmelsesnøgle til "Inoperculate skivesvampe" her, hvori bl.a. sejskiverne er:

- se linket HER

Rødlilla Sejskive optræder (næsten?) altid sammen med sit ukønnede stadium (= dit foto), Stor Sejskive (næsten) aldrig. I en snæver vending bliver den første (normalt?) godkendt på svampeatlas hvis begge stadier er synlige; men det sikreste er sporeforskellene; jeg ved dog at der findes ubeskrevne arter i slægten, hvoraf mindst en forekommer i DK.

Illustrationen i "Illustreret Svampeflora" under navnet Kødfarvet Sejbæger, skulle ifølge de kloge vise Rødlilla Sejskive (ukønnet stadium). Det sikreste er mikroskopi, men du har muligheden for at kalde den ubestemt Sejskive (Ascocoryne sp.) som findes på F&N.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#6 Kommentar postet d. 14-11-11 kl. 01:04. Emne: Er det Rødlilla Sejskive - eller hvilken art?
Det er det, der er det sværeste, at der kunne være nogen, som ikke var med i mine bøger, så jeg tænkte, jeg hellere må spørge, igen. Tak for svaret.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator