Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stine Rold Helt
Er dette en tragthat? (Læst 705 gange) Postet d. 10-11-11 kl. 21:48
Hej

Jeg fandt også disse i Frederiksberg have, på nedfalde nåle under grantræer. De vokser talrigt med mellemrum imellem, er tørre på hatten og har en mild duft.

Hvad er det for en svamp, og kan den spises?

Tak,

MVH Stine

Er dette en tragthat? (Hej

Jeg fandt også disse i Frederiksberg have, på nedfalde nåle under grantræer. De vokser talrig)
Stine Rold Helt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#1 Svar postet d. 10-11-11 kl. 22:06. Emne: Er dette en tragthat?
Hej Stine

Du har ret i noget Tragthat. Tør ikke sætte art på, måske andre tør våge sig ud i noget. Med hensyn til spiselighed har den højest ingen værdi som spisesvamp. Ikke noget jeg ville sætte tænder i . Se for øvrigt mit svar på din anden tråd.

Med hensyn til spisesvampe,er det en god ide at investerer, eller lån på biblioteket, en bog om spisesvampe. Der findes mange udemærket bøger om dette emne.Ikke fordi jeg eller andre her inde ikke vil svare dig på spørgsmål om spiselighed, men det er altid god selv at være sikker

Vh. Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stine Rold Helt
#2 Kommentar postet d. 10-11-11 kl. 22:49. Emne: Er dette en tragthat?
Tak for svarene, det er super fedt at få svar tilbage så hurtigt

Prøvede at smage en lille smule af en af tragthattene. Den smager meget intenst af svamp, en kraftig men behagelig smag, ikke bitter eller skarp på nogen måde i hvert fald.

Jeg har det lidt ambivalent ved svampe der ''ikke har værdi som spisesvamp''. En svamp vi er ret glade for hjemme hos os er nemlig krumskællet skælhatte (unge svampe hvor kanten endnu ikke har givet slip på stokken), som også står angivet som værende uden værdi, men unge eksemplarer smager skønt og er ikke spor seje..

Er der nogen måde jeg kan kontrollere om tragthatten er giftig?

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#3 Kommentar postet d. 10-11-11 kl. 22:57. Emne: Er dette en tragthat?
Hej Stine

Vil absolut ikke gøre mig klog på spisesvampe, men tragthatte er i værste fald meget giftige. Så mit råd er la'' vær

Vh. Ebbe

Besvar | Kommentér

Stine Rold Helt
#4 Kommentar postet d. 10-11-11 kl. 23:16. Emne: Er dette en tragthat?
Okay, det gør jeg så

tak for hjælpen

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#5 Svar postet d. 11-11-11 kl. 16:57. Emne: Er dette en tragthat?
Brunstænket Hekseringshat

læs om den i Felthåndbogen!

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 11-11-11 kl. 18:21. Emne: Er dette en tragthat?
Det er nok snarere Plettet Hekseringshat Henrik, men det kan ikke afgøres sikkert ud fra fotografiet.

Hekseringshattene er spiselige, men jeg er totalt enig med Ebbe i at det kræver et grundigt forarbejde før man inddrager nye spisesvampe på spisekortet. En god begynderbog f.eks. Politikkens svampebog, kan jeg varmt anbefale. Lær endelig en del svampe at kende før du kaster dig over vilde svampe Stine

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator