Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tue Skovgård Larsen
Spidsbuklet vokshat (Hygrocybe acutoconica)? (Læst 370 gange) Postet d. 13-11-11 kl. 23:41
Billedet er fra Mols d. 24/8-10.

Spidsbuklet vokshat (Hygrocybe acutoconica)? (Billedet er fra Mols d. 24/8-10.)
Foto: Tue Skovgård Larsen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 13-11-11 kl. 23:44. Emne: Spidsbuklet vokshat (Hygrocybe acutoconica)?
Det ligner godt nok tue, men kan ikke helt afgøres, nogle gange sætter kødet sværten hos Kegle-vokshat sent ind, og vi skulle også helst se lameltilheftningen. Rigtig mange gange kan man ikke bestemme svampen udfra ét foto og uden yderligere oplysninger vedr. det man ikke kan se på foto, samt økologien.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 13-11-11 kl. 23:44. Emne: Spidsbuklet vokshat (Hygrocybe acutoconica)?
Det ligner godt nok tue, men kan ikke helt afgøres, nogle gange sætter kødet sværten hos Kegle-vokshat sent ind, og vi skulle også helst se lameltilheftningen. Rigtig mange gange kan man ikke bestemme svampen udfra ét foto og uden yderligere oplysninger vedr. det man ikke kan se på foto, samt økologien.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tue Skovgård Larsen
#3 Kommentar postet d. 13-11-11 kl. 23:57. Emne: Spidsbuklet vokshat (Hygrocybe acutoconica)?
Takker Torbjørn. Jeg skal nok prøve at huske det til næste sæson (eller næste gang): Fotografer i alle ender og kanter (inklusiv gennemskæring), husk voksested (økologi) samt smag og lugt. Er det ikke sådan?

Tue

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 14-11-11 kl. 09:16. Emne: Spidsbuklet vokshat (Hygrocybe acutoconica)?
Jooh - du kender remsen - det gælder ofte når svampene ikke lige kan kendes ved første øjekast på fotografiet. Når jeg plukker en svamp jeg ikke er helt sikker på ved første blik, ja så plukker jeg den, vender den i hånden så jeg ser den fra alle sider, bemærker overfladernes beskaffenhed, noter lugt, smag og økologi. Hvis det så ikke hjælper tager jeg den hjem til videre undersøgelser.

Tænk på at den første proces - i felten - det er godt nok svært at få al den information ud af et eneste foto

Besvar | Kommentér

Tue Skovgård Larsen
#5 Kommentar postet d. 14-11-11 kl. 17:53. Emne: Spidsbuklet vokshat (Hygrocybe acutoconica)?
nåh ja... overfladernes beskaffenhed. Slimet, tør, skællet... måske ender det med, at jeg engang kan hitte nogenlunde ud af det

Tue

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator